Nabycie usług międzynarodowego transportu towarów
Przewoźnik z Białorusi świadczy na naszą rzecz usługi transportu towarów na trasie Białoruś-Polska oraz Białoruś-Niemcy (trasa przebiega przez terytorium Polski). Czy wystąpi u nas import usług? Jaką stawką VAT opodatkować te świadczenia? Czy w przypadku gdy wartość tych usług zwiększy wartość celną importowanych towarów zmieni się sposób ich opodatkowania?
Prawidłowe określenie stawki VAT dla usług transportowych uzależnione jest przede wszystkim od właściwego określenia miejsca ich opodatkowania.
Miejsce świadczenia usług transportowych określane jest w zależności od tego, czy usługi te świadczone są na rzecz podatników, czy też na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.
Jeżeli usługa transportu towarów jest wykonywana na rzecz podatnika, wówczas zastosowanie znajduje zasada ogólna dla miejsca świadczenia usług, co oznacza, iż miejsce świadczenia wyznaczone jest przez siedzibę usługobiorcy, lub też - jeśli usługa ta wykonywana jest dla stałego miejsca prowadzenia działalności - przez to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ustawy o VAT).
W przypadku, o którym mowa w pytaniu, usługobiorcą jest polski podatnik, zatem usługa transportu towarów z Białorusi do Niemiec i z Białorusi do Polski podlega opodatkowaniu w Polsce. Jeśli usługodawca, czyli przewoźnik, nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, to podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu wykonania tych usług będzie polski nabywca. W takim przypadku mamy do czynienia z importem usług, do którego stosuje się stawki VAT obowiązujące dla danej usługi, na terytorium naszego kraju.
Generalnie usługi transportu towarów opodatkowane są stawką VAT w wysokości 23%. Z obniżonej stawki VAT 0% mogą natomiast korzystać m.in. usługi transportu międzynarodowego. Szczegółowa definicja międzynarodowego transportu towarów, zawarta jest w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem przewóz wykonywany częściowo w Polsce i częściowo poza nią, z przekroczeniem granic terytorium UE, w rozumieniu ustawy o VAT jest transportem międzynarodowym i opodatkowany stawką 0%, pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy. W przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora dowodami tymi są następujące dokumenty: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że na skutek przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Jednak art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że jeśli transport dotyczy towarów importowanych, wówczas oprócz dokumentów wymienionych wcześniej, podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Jeśli wartość usług transportowych, na podstawie odrębnych przepisów zwiększa wartość celną importowanego towaru, wówczas nie ustala się podstawy opodatkowania tych usług, aby uniknąć podwójnego opodatkowania, czyli nie dochodzi w tym przypadku do importu usług (art. 30c ust. 1 ustawy).
Obie więc wymienione w pytaniu usługi transportu towarów opodatkowane są w Polsce i spełniają definicję transportu międzynarodowego. W związku z tym opodatkowane są stawką VAT 0%. Przy czym w sytuacji, gdy wartość tych usług zwiększa wartość celną importowanych towarów, to nie dochodzi do importu usług i podatnik nie wykazuje ich w ewidencji ani deklaracji podatkowej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|