Zwroty towarów i uznane reklamacje
Z § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że w kasie fiskalnej nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.
W przypadku zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów czy usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, zwroty te, w myśl § 3 ust. 4 rozporządzenia, należy ująć w odrębnej ewidencji zawierającej:
1) datę sprzedaży;
2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Uwaga
Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, podatnik ujmuje w odrębnej ewidencji, a następnie - w celu określenia wysokości podatku należnego z tytułu zaewidencjonowanej przy pomocy kasy sprzedaży - koryguje o te wartości dane pochodzące z raportu fiskalnego (okresowego).
Przykład
Podatnik prowadzi sklep z artykułami odzieżowymi dla dzieci i dorosłych, w którym sprzedaż ewidencjonuje przy użyciu kasy rejestrującej. W kwietniu 2016 r. dokonano zwrotu jednego z tych towarów (spodni), w związku z czym podatnik zwrócił klientowi całą kwotę należności. Ponadto w wyniku uznanej reklamacji (garnituru męskiego), klientowi zwrócono jedynie część zapłaty. Zwrot towaru i uznaną reklamację odnotowano w ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji za kwiecień 2016 r. Do ewidencji dołączono również paragony potwierdzające ww. sprzedaż, jak również sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru (spodni) i uznanej reklamacji (garnitur męski), które zostały podpisane przez sprzedawcę i nabywcę. |
Poniżej przedstawiamy wzór przykładowej ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji w kasie rejestrującej (na podstawie danych zawartych w przykładzie).
Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji za kwiecień 2016 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sprzedawca: | ABC Sp. z o.o. ul. Miła 4 65-054 Zielona Góra NIP: 5964595734 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkt sprzedaży: | Zielona Góra, ul. Papierowa 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numer ewidencyjny kasy fiskalnej: 345678 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W załączeniu: 1. Dokumenty potwierdzające sprzedaż 2. Protokoły przyjęcia zwrotu towaru/uznanej reklamacji towaru |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan Kowalski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (podpis wystawiającego) |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|