Informacja podsumowująca o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych
Informacje podsumowujące stanowią rodzaj deklaracji dla podatku od towarów i usług z tytułu dokonywanych transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dlatego też obowiązek ich składania dotyczy wyłącznie podatników dokonujących obrotów z podmiotami z innych krajów członkowskich UE.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek złożenia informacji podsumowującej ciąży na podatnikach, którzy dokonują:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz podatników od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej, dla której zastosowanie ma stawka 0%; dotyczy to zarówno klasycznej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak i tej, która związana jest z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów;
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, ale zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE; obowiązek ten obejmuje również podatników dokonujących nietransakcyjnego przemieszczenia własnych towarów na terytorium kraju (art. 11 ust. 1 ustawy);
- dostawy towarów w ramach procedury uproszczonej dla transakcji trójstronnych, która dokonywana jest na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej
- świadczenia usług na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej, dla których miejscem świadczenia zgodnie z art. 28b ustawy, jest siedziba usługobiorcy i to na nim spoczywa obowiązek rozliczenia podatku VAT; przy czym usługi te nie mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej ani opodatkowane stawką 0%.
W informacji podsumowującej wykazuje się tylko te usługi, które polski podatnik wykona na rzecz podatnika z innego państwa członkowskiego i usługi te będą podlegały opodatkowaniu w innym niż Polska państwie członkowskim. Dotyczy to wyłącznie usług, o których mowa w art. 28b ustawy, co oznacza, że wszystkie pozostałe rodzaje usług wymienione w art. 28c-n nie będą wykazywane w informacji podsumowującej.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. poz. 724) określono druk VAT-UE - "Informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach", stanowiący podstawowy formularz informacyjny, w którym wykazuje się łączną wartość dostaw i nabyć oraz wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług dokonane dla poszczególnych klientów, w miesiącu lub kwartale, za który składana jest informacja oraz załączniki do tego formularza:
- VAT-UE/A - "Informacja o wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów",
- VAT-UE/B - "Informacja o wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów",
- VAT-UE/C - "Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług",
- VAT-UEK - "Korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach".
Informację podsumowującą w formie papierowej składa się do 15. dnia miesiąca po okresie (miesiącu lub kwartale), za który składana jest informacja.
Natomiast informację podsumowującą składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej składa się do 25. dnia miesiąca po okresie (miesiącu lub kwartale), za który składana jest informacja.
W przypadku gdy liczba kontrahentów przekracza liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisania w poszczególnych częściach C-E informacji, należy wypełnić odpowiednio załącznik VAT-UE/A, VAT-UE/B lub VAT-UE/C.
W informacji podsumowującej składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (interaktywnej) nie wypełnia się załącznika. Wiersze w poszczególnych częściach stanowią listę rozwijalną.
Zgodnie z objaśnieniami do wzoru informacji podsumowującej, nazwy kraju kontrahenta powinny być oznaczone następującymi kodami:
AT - Austria, BE - Belgia, BG - Bułgaria, DE - Niemcy, DK - Dania, EL - Grecja, ES - Hiszpania, FI - Finlandia, FR - Francja, GB - Wielka Brytania, HR - Chorwacja, IE - Irlandia, IT - Włochy, LU - Luxemburg, NL - Holandia, PT - Portugalia, RO - Rumunia, SE - Szwecja, CY - Cypr, CZ - Czechy, EE - Estonia, LT - Litwa, LV - Łotwa, MT - Malta, SK - Słowacja, SI - Słowenia, HU - Węgry.
W części C informacji (VAT-UE) oraz w części B załącznika do informacji (VAT-UE/A):
- w kolumnie a należy wpisać kod kraju kontrahenta (nabywcy towaru),
- w kolumnie b należy wpisać poprawny numer identyfikacyjny kontrahenta (nabywcy towaru) nadany przez państwa członkowskie właściwe dla kontrahenta,
- w kolumnie c należy wpisać łączną wartość dostaw dokonanych w okresie, za który składana jest informacja, dla poszczególnych kontrahentów,
- w kolumnie d należy zaznaczyć kwadrat dla tych pozycji, w stosunku do których ma zastosowanie procedura uproszczona, zgodnie z art. 135-138 ustawy, i podmiot wypełniający informację jest w tej procedurze drugim w kolejności podatnikiem.
W części D informacji (VAT-UE) oraz w części B załącznika do informacji (VAT-UE/B):
- w kolumnie a należy wpisać kod kraju kontrahenta (dostawcy towaru),
- w kolumnie b należy wpisać poprawny numer identyfikacyjny kontrahenta (dostawcy towaru) nadany przez państwa członkowskie właściwe dla kontrahenta,
- w kolumnie c należy wpisać łączną wartość nabyć dokonanych w okresie, za który składana jest informacja, dla poszczególnych kontrahentów,
- w kolumnie d należy zaznaczyć kwadrat dla tych pozycji, w stosunku do których ma zastosowanie procedura uproszczona, zgodnie z art. 135-138 ustawy, i podmiot wypełniający informację jest w tej procedurze drugim w kolejności podatnikiem.
W części E informacji (VAT-UE) oraz w części B załącznika do informacji (VAT-UE/C):
- w kolumnie a należy wpisać kod kraju kontrahenta (usługobiorcy),
- w kolumnie b należy wpisać poprawny numer identyfikacyjny kontrahenta (usługobiorcy) nadany przez państwa członkowskie właściwe dla kontrahenta,
- w kolumnie c należy wpisać łączną wartość usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, wykonywanych w okresie, za który składana jest informacja, dla poszczególnych kontrahentów.
Jeśli podatnik stwierdzi jakiekolwiek błędy w złożonej informacji podsumowującej, jest obowiązany sporządzić niezwłocznie jej korektę. Przy czym należy pamiętać, iż korekty tej dokonuje się na specjalnie do tego przygotowanym formularzu VAT-UEK.
Korekta polega na wypełnieniu tego formularza, w którym ujmuje się w pozycji "było" dane wykazane w złożonej wcześniej informacji podsumowującej oraz w pozycji "jest" prawidłowe dane zgodne ze stanem faktycznym.
Korekta informacji podsumowującej nie zawsze spowodowana jest wystąpieniem pomyłki. W niektórych przypadkach może być ona wymuszona opóźnieniami w dokumentowaniu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|