Nagrody przekazywane w ramach programu lojalnościowego
W ramach działalności gospodarczej prowadzę agencję reklamową, która zajmuje się kompleksową obsługą programów lojalnościowych. Polega to na tym, że na zlecenie firmy, która przyznaje nagrody rzeczowe swoim stałym klientom, dokonuję zakupu odpowiednich towarów oraz dostarczam je do osób wskazanych przez zleceniodawcę. Zgodnie z umową zawartą ze zleceniodawcą, właścicielem tych towarów jest moja firma. Zleceniodawcy wystawiam fakturę na całą wartość usługi (obejmującą również cenę zakupu przekazanych nagród). Umowa zlecenia zobowiązuje mnie także do rozliczenia podatku dochodowego (PIT) osób obdarowanych. Na jakich zasadach powinienem rozliczać ten podatek?
Nagroda otrzymana przez klienta w ramach programu lojalnościowego (sprzedaży premiowej) może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, pod warunkiem, że nie ma ona związku z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą, zaś jej jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł. Jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekracza tę kwotę, to wówczas cała jej wartość podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. |
Nagroda rzeczowa otrzymana przez klienta w ramach programu lojalnościowego stanowi przychód tej osoby, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF.
Do przychodów ustawodawca zalicza bowiem - co do zasady - otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku (art. 11 ust. 2 ustawy o PDOF).
Kwalifikacja podatkowa omawianego przychodu zależy jednak od tego, czy nagrodę w ramach programu lojalnościowego otrzymała osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, czy też przedsiębiorca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zakładamy, że w przedstawionej sytuacji nagrody przekazywane klientom nie mają związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. W takim przypadku, zgodnie z systematyką przyjętą przez ustawodawcę, przychód ten należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF.
Nie oznacza to jednak, że przychód ten automatycznie podlega opodatkowaniu.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie to nie dotyczy jednak nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie zostało zdefiniowane ani w przepisach podatkowych, ani cywilnoprawnych.
Organy podatkowe, odwołując się do uregulowań Kodeksu cywilnego oraz do wykładni językowej, prezentują pogląd, że "sprzedażą premiową" jest taka sprzedaż, w której oprócz wydania sprzedanych towarów, sprzedający przekazuje kupującemu dodatkowe świadczenie (premię) w zamian za spełnienie z góry ustalonych warunków. Warunki te najczęściej polegają na nabyciu towarów sprzedającego w określonej ilości bądź wartości.
Trzeba przy tym zauważyć, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF nie wynika, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wówczas, gdy nagrodę (premię) przekazuje klientowi bezpośrednio sprzedający.
Omawiane zwolnienie może zatem znaleźć zastosowanie również w sytuacji, gdy dana firma przekazuje nagrody (premie) swoim klientom za pośrednictwem wyspecjalizowanego podmiotu gospodarczego, który na jej zlecenie zajmuje się kompleksową obsługą programu lojalnościowego. Potwierdzają to organy podatkowe w swoich wyjaśnieniach (m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 5 września 2014 r., nr ITPB2/415-579/14/MM).
Oznacza to, że w rozpatrywanym stanie faktycznym nagroda rzeczowa przekazywana przez agencję reklamową, która zajmuje się kompleksową obsługą programu lojalnościowego danej firmy, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, jeżeli łącznie są spełnione następujące przesłanki:
- nagroda jest faktycznie związana ze sprzedażą premiową,
- jednorazowa wartość takiej nagrody nie przekracza 760 zł,
- otrzymana nagroda nie pozostaje w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez nagrodzonego i nie stanowi dla niego przychodu z tej działalności.
W takim przypadku, na firmie zlecającej obsługę programu lojalnościowego, ani na agencji reklamowej nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dla porządku należy dodać, że jeżeli omawianą nagrodę klient otrzymał w związku z prowadzoną przez siebie pozarolniczą działalnością gospodarczą, to bez względu na wartość tej nagrody, uzyskał on przychód z działalności gospodarczej.
Natomiast jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekazywanej w ramach programu lojalnościowego (sprzedaży premiowej) przekracza 760 zł, to wówczas cała wartość tej nagrody podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF). Wymaga podkreślenia, że wówczas płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego - zobowiązanym do poboru tego podatku od podatnika i przekazania na rachunek urzędu skarbowego - jest firma, która jest zarówno organizatorem programu lojalnościowego (sprzedaży premiowej), jak i ponosi cały ekonomiczny ciężar związany z realizacją tego programu. Natomiast fakt, iż kompleksową obsługą programu lojalnościowego na podstawie stosownej umowy, zawartej z tą firmą, zajmuje się inny podmiot gospodarczy (np. agencja reklamowa), nie czyni go płatnikiem podatku. Takie stanowisko przedstawił Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 29 października 2012 r., nr DD3/033/120/CRS/10/PK-534. W podobnym duchu wypowiadają się również inne organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ww. interpretacji indywidualnej z 5 września 2014 r.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|