Gadżety reklamowe otrzymane w ramach promocji firmy
Potencjalnym klientom, tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, w ramach promocji firmy przekazujemy gadżety reklamowe. Czy u osób tych powstanie z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu?
Otrzymanie gadżetów reklamowych może korzystać ze zwolnienia od podatku wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PDOF. |
Otrzymanie prezentu przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej wiąże się zasadniczo z uzyskaniem przez tę osobę przychodu. Jak bowiem wynika z art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF, przychodami są m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (z zastrzeżeniami, które tu pomijamy). Tego rodzaju przychody kwalifikowane są do przychodów z innych źródeł.
Otrzymując zatem prezent, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zasadniczo uzyskuje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń (wspomnijmy, że w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych przyjęło się, że dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenia to te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy; przychód z nieodpłatnych świadczeń powstaje wtedy, gdy podatnik otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw).
Gdy osoba fizyczna (nieprowadząca działalności gospodarczej) otrzymuje nieodpłatne świadczenie w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy, uzyskany z tego tytułu przychód może być wolny od podatku dochodowego. Jest to możliwe, jeśli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PDOF). Powyższe zwolnienie nie dotyczy świadczeń dokonywanych na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 listopada 2014 r., nr IPPB2/415-745/14-4/MK wyjaśnił, kiedy ww. zwolnienie może być stosowane, tj.:
"(...) dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym zwolnieniu, tj.:
- otrzymanie świadczenia nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego jakiejkolwiek czynności na rzecz świadczeniodawcy (brak zobowiązania wzajemnego),
- świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
- świadczenie nie jest nagrodą za określone zachowanie/wykonanie danej czynności,
- świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
- jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
- świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym. (...)"
Dla zastosowania ww. zwolnienia od podatku konieczne jest, aby nieodpłatne przekazanie było dokonane w ramach promocji lub reklamy przekazującego. Z praktyki organów podatkowych wynika, że przez reklamę należy rozumieć rozpowszechnianie informacji o towarach i o ich zaletach. Z kolei promocja obejmuje rozmaite czynności, zwłaszcza reklamowe, wystawiennicze, podjęte dla poinformowania o walorach oferowanego produktu. Tak uznał np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w ww. interpretacji. Organ ten stwierdził ponadto, że zasadniczo zarówno promocja, jak i reklama mają na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu lub skorzystania z usług.
W świetle powyższego, gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej otrzymuje od organizatora akcji promocyjnej/reklamowej nieodpłatnie świadczenia w postaci prezentów (w tym próbek towarów) o wartości nieprzekraczającej 200 zł, to wartość otrzymanego świadczenia jest wolna od podatku dochodowego (pod warunkiem oczywiście, że osoba ta nie jest pracownikiem organizatora akcji, ani nie pozostaje z nim w stosunku cywilnoprawnym).
Jeżeli jednorazowa wartość otrzymanego prezentu jest wyższa niż 200 zł, wówczas opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega cała wartość świadczenia, a nie tylko nadwyżka ponad ww. limit 200 zł.
W sytuacji, gdy wartość prezentu otrzymanego w ramach akcji promocyjnej/reklamowej przekracza ww. limit, w związku z czym podlega opodatkowaniu, organizator takiej akcji nie jest zobowiązany do pobrania podatku od tego przychodu. Jest on natomiast zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C i przekazania jej podatnikowi (tu: otrzymującemu prezent) do końca lutego następnego roku podatkowego. W tym samym terminie informację tę przekazuje się do właściwego urzędu skarbowego - jeśli informacja ta jest przekazywana do urzędu drogą elektroniczną. Jeśli natomiast informacja PIT-8C jest składana do urzędu skarbowego w formie dokumentu pisemnego, należy ją złożyć do urzędu skarbowego do końca stycznia następnego roku podatkowego.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|