Raty leasingowe płacone podczas zawieszenia działalności gospodarczej
W jednoosobowej działalności gospodarczej nie zatrudniam pracowników. W działalności tej, na podstawie umowy leasingu operacyjnego (zawartej w ubiegłym roku) korzystam z samochodu osobowego. Obecnie rozważam zawieszenie działalności na kilka miesięcy. Czy w okresie zawieszenia mam prawo ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty opłacanych w tym czasie rat leasingowych? Zaznaczam, że zerwanie umowy jest dla mnie nieopłacalne, z uwagi na wysokość kary, jaką zgodnie z umową w takiej sytuacji zobowiązany byłbym zapłacić.
Tak. Koszty rat leasingowych opłaconych w okresie zawieszenia działalności, podatnik powinien ujmować w podatkowej księdze.
Jak wynika z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.), zawieszenie działalności gospodarczej jest przywilejem, z którego mogą skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników. Zasadniczo zawieszenie możliwe jest na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 24 miesiące. Za okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy (w zakresie zawieszonej działalności), w tym zaliczek wpłacanych miesięcznie, kwartalnie, jak również w sposób uproszczony (art. 44 ust. 10 updof). Przepisy podatkowe nie przewidują natomiast zwolnienia z prowadzenia podatkowej księgi i ujmowania w niej zdarzeń gospodarczych związanych z zawieszoną działalnością.
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednak całkowitego zakazu wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z prowadzeniem własnej firmy. W trakcie zawieszenia przedsiębiorca ma bowiem prawo m.in. do:
- wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmowania należności lub obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia.
W podanym katalogu działań możliwych do podejmowania w okresie zawieszenia, znajduje się opłacanie różnego rodzaju zobowiązań. Jednak tylko te wydatki, które spełniają definicję kosztu podatkowego (art. 22 ust. 1 updof) i w stosunku do których obowiązek zapłaty powstał przed okresem zawieszenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła. Do tego typu wydatków należą wymienione w pytaniu opłaty z tytułu rat leasingu operacyjnego. U prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, jako koszty pośrednie opłaty te potrącalne są w dniu poniesienia, za który uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|