Faktura wystawiona w następnym miesiącu po wykonaniu usługi
Spółka kupuje drogą elektroniczną usługi reklamowe od zagranicznych kontrahentów. Otrzymywane z tego tytułu faktury wystawiane są z inną datą niż data wykonania usługi. Na przykład za usługę wykonaną w marcu 2016 r., fakturę wystawiono 5 kwietnia 2016 r. Z jaką datą należy rozpoznać koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych?
Jeżeli spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, to koszt usługi reklamowej wynikający z faktury wystawionej 5 kwietnia br. powinna była ująć w podatkowej księdze w dacie wystawienia faktury, tj. 5 kwietnia 2016 r. Jeżeli natomiast zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w księgach rachunkowych, to wymieniony koszt powinna zaliczyć do kosztów podatkowych w dacie jego zarachowania w księgach.
Z treści pytania nie wynika czy spółka prowadzi księgi rachunkowe, czy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wobec tego odniesiemy się do każdej z tych sytuacji. Zakładamy, że koszty usług reklamowych są zaliczane przez spółkę do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami, tj. są to tzw. koszty pośrednie.
Generalnie koszty pośrednie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. W przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe dniem poniesienia kosztu (z pewnymi zastrzeżeniami nieistotnymi w tym przypadku) jest dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury lub rachunku, albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu (w przypadku braku faktury lub rachunku). Nie dotyczy to ujętych jako koszty rezerw oraz biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Tak wynika z art. 22 ust. 5d updof. Przy czym jeżeli koszty pośrednie dotyczą okresu, który przekracza rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c updof).
Natomiast podatnik rozliczający się w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów ewidencjonuje w niej koszty według metody uproszczonej lub metody memoriałowej. Metoda uproszczona określona w art. 22 ust. 4 updof polega na potrącaniu kosztów uzyskania przychodów tylko w tym roku podatkowym, w którym koszty te zostały poniesione. Podatnicy stosujący tę metodę zaliczają do kosztów uzyskania przychodów wydatki w dacie ich poniesienia, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Dniem poniesienia kosztu według art. 22 ust. 6b updof (z pewnymi zastrzeżeniami nieistotnymi w tym przypadku) jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Drugą metodą stosowaną przy rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów przez podatników prowadzących podatkową księgę jest metoda memoriałowa określona w art. 22 ust. 5-5c i 6 updof. Przy tej metodzie koszty pośrednie także ewidencjonuje się w dacie poniesienia, czyli w dniu wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Przy czym księgę prowadzi się w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Oznacza to, że koszty przypisuje się do roku, którego dotyczą (inaczej niż przy metodzie uproszczonej). Jeżeli koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a podatnik nie ma możliwości określenia, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wówczas stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Odnosząc dotychczasowe wyjaśnienia do sytuacji opisanej w pytaniu, należy przyjąć, że jeżeli spółka prowadzi:
- księgi rachunkowe, to koszt usługi reklamowej powinna była zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z dniem ujęcia kosztu w księgach rachunkowych,
- podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody uproszczonej, to koszt usługi reklamowej zobowiązana była zaliczyć do kosztów kwietnia 2016 r., gdyż faktura została wystawiona 5 kwietnia 2016 r.,
- podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody memoriałowej, to koszt usługi reklamowej zobowiązana była zaliczyć do kosztów kwietnia 2016 r., gdyż faktura została wystawiona 5 kwietnia 2016 r. (zakładamy, że koszt nie dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|