podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Przychody i koszty firmowe - wybrane zagadnienia - Dodatek nr 8 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 8 (416) z dnia 20.04.2016

Faktura wystawiona w następnym miesiącu po wykonaniu usługi

Spółka kupuje drogą elektroniczną usługi reklamowe od zagranicznych kontrahentów. Otrzymywane z tego tytułu faktury wystawiane są z inną datą niż data wykonania usługi. Na przykład za usługę wykonaną w marcu 2016 r., fakturę wystawiono 5 kwietnia 2016 r. Z jaką datą należy rozpoznać koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Jeżeli spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, to koszt usługi reklamowej wynikający z faktury wystawionej 5 kwietnia br. powinna była ująć w podatkowej księdze w dacie wystawienia faktury, tj. 5 kwietnia 2016 r. Jeżeli natomiast zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w księgach rachunkowych, to wymieniony koszt powinna zaliczyć do kosztów podatkowych w dacie jego zarachowania w księgach.

Z treści pytania nie wynika czy spółka prowadzi księgi rachunkowe, czy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wobec tego odniesiemy się do każdej z tych sytuacji. Zakładamy, że koszty usług reklamowych są zaliczane przez spółkę do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami, tj. są to tzw. koszty pośrednie.

Generalnie koszty pośrednie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. W przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe dniem poniesienia kosztu (z pewnymi zastrzeżeniami nieistotnymi w tym przypadku) jest dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury lub rachunku, albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu (w przypadku braku faktury lub rachunku). Nie dotyczy to ujętych jako koszty rezerw oraz biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Tak wynika z art. 22 ust. 5d updof. Przy czym jeżeli koszty pośrednie dotyczą okresu, który przekracza rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c updof).

Natomiast podatnik rozliczający się w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów ewidencjonuje w niej koszty według metody uproszczonej lub metody memoriałowej. Metoda uproszczona określona w art. 22 ust. 4 updof polega na potrącaniu kosztów uzyskania przychodów tylko w tym roku podatkowym, w którym koszty te zostały poniesione. Podatnicy stosujący tę metodę zaliczają do kosztów uzyskania przychodów wydatki w dacie ich poniesienia, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Dniem poniesienia kosztu według art. 22 ust. 6b updof (z pewnymi zastrzeżeniami nieistotnymi w tym przypadku) jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Drugą metodą stosowaną przy rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów przez podatników prowadzących podatkową księgę jest metoda memoriałowa określona w art. 22 ust. 5-5c i 6 updof. Przy tej metodzie koszty pośrednie także ewidencjonuje się w dacie poniesienia, czyli w dniu wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Przy czym księgę prowadzi się w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Oznacza to, że koszty przypisuje się do roku, którego dotyczą (inaczej niż przy metodzie uproszczonej). Jeżeli koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a podatnik nie ma możliwości określenia, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wówczas stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Odnosząc dotychczasowe wyjaśnienia do sytuacji opisanej w pytaniu, należy przyjąć, że jeżeli spółka prowadzi:

  • księgi rachunkowe, to koszt usługi reklamowej powinna była zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z dniem ujęcia kosztu w księgach rachunkowych,
     
  • podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody uproszczonej, to koszt usługi reklamowej zobowiązana była zaliczyć do kosztów kwietnia 2016 r., gdyż faktura została wystawiona 5 kwietnia 2016 r.,
     
  • podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody memoriałowej, to koszt usługi reklamowej zobowiązana była zaliczyć do kosztów kwietnia 2016 r., gdyż faktura została wystawiona 5 kwietnia 2016 r. (zakładamy, że koszt nie dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy).
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.