Pełnomocnictwa podatkowe w formie elektronicznej
Forma pełnomocnictwa
Obecnie pełnomocnikowi można powierzyć prowadzenie spraw podatkowych na podstawie pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1). Takie upoważnienie uprawnia do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, np. reprezentowania w czasie kontroli, zastępowania w toku postępowania podatkowego czy złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych.
Pełnomocnictwo szczególne może mieć formę pisemną, elektroniczną lub ustną. Stanowi o tym art. 138e § 2 Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo sporządzone w formie elektronicznej należy przesłać przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej właściwego w sprawie, której ono dotyczy. Dokument musi być uwierzytelniony bezpiecznym e-podpisem weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo profilem zaufanym ePUAP.
Adres elektroniczny
Adwokaci, radcowie prawni oraz doradcy podatkowi mają obowiązek podać w pełnomocnictwie adres elektroniczny. Wynika to z faktu, że zawodowym pełnomocnikom pisma doręcza się zasadniczo za pomocą środków komunikacji elektronicznej (ewentualnie w siedzibie organu administracji podatkowej). E-korespondencja jest przekazywana przez Portal Podatkowy (w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów) lub przez elektroniczną skrzynkę podawczą.
Adres elektroniczny to nie e-mail danej osoby, ale adres w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym przez organ administracji podatkowej. Chodzi o adres na Portalu Podatkowym lub na platformie ePUAP. Kontem założonym na Portalu Podatkowym można jednak obecnie posługiwać się w bardzo ograniczonym zakresie. Wykorzystuje się je w sprawach dotyczących karty podatkowej, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn. Pozostaje więc założenie skrytki na ePUAP. Taki adres elektroniczny funkcjonuje w formacie: nazwa użytkownika/skrytka. E-mail podaje się natomiast nieobowiązkowo - jako dane kontaktowe. Służy on do mniej formalnej wymiany korespondencji, niewymagającej urzędowego poświadczenia odbioru.
Adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi obowiązkowo podają adres elektroniczny w pełnomocnictwach składanych od 1 stycznia 2016 r. Upoważnień dołączonych przed tą datą do akt prowadzonych spraw, uznanych za pełnomocnictwa szczególne, nie trzeba uzupełniać o tę informację. Korespondencja jest w takich przypadkach przekazywana zawodowym pełnomocnikom przez internet, o ile złożą wniosek o taki sposób doręczenia pism lub wyrażą na to zgodę. Pełnomocnik ustanowiony przed 1 stycznia 2016 r. może także wskazać adres elektroniczny, składając pełnomocnictwo według obecnie obowiązującego wzoru (PPS-1).
Druk PPS-1 jest dostępny w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
Pełnomocnictwo ogólne
Od 1 lipca 2016 r. będzie możliwe udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które raz złożone uprawnia do działania we wszystkich sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej - załatwianych w ramach dowolnej procedury podatkowej. Takie upoważnienie nie będzie jednak dawało legitymacji do podpisywania w imieniu mocodawcy deklaracji podatkowych (to wymaga odrębnych upoważnień).
Pełnomocnictwo ogólne, a także zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, będzie składane w formie dokumentu elektronicznego (według urzędowego wzoru). Przedsiębiorcy będą mogli je przekazać także za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wersję pisemną (sporządzoną na urzędowym formularzu) dopuszczono tylko w razie wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających dokonanie zgłoszenia drogą internetową. Wszystkie dane trafią do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Urzędnicy będą w tej bazie sprawdzać umocowanie danej osoby do reprezentowania podatnika. Zniknie więc konieczność przedkładania pełnomocnictwa do akt każdej sprawy. Pełnomocnik będzie natomiast musiał na bieżąco przekazywać do CRPO informacje o zmianie adresu, pod który wysyłane są do niego pisma, lub adresu elektronicznego.
Obowiązek złożenia pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu nałożono na mocodawcę. Adwokaci, radcowie prawni oraz doradcy podatkowi będą jednak mogli sami dokonać zgłoszenia w zakresie udzielonych im upoważnień. Zgłoszenia dotyczącego pełnomocnictwa ogólnego udzielonego przez osobę, która nie może się podpisać, dokonuje jej opiekun, a w przypadku pełnomocnictwa zgłoszonego ustnie do protokołu - organ podatkowy. Ustanowienie, zmiana, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będzie skuteczne od dnia wpływu takiej informacji do CRPO.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.)
Ustawa z dnia 10.09.1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186 ze zm.)
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)
Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.)
Ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 783 ze zm.)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|