Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji (UPL-1)
Osobę uprawnioną do podpisywania - bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu - deklaracji składanych on-line przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej należy zgłosić na formularzu UPL-1. Druk ten to pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych przesyłanych w formie elektronicznej. Trzeba go jednak złożyć niezależnie od tego, kto ma uwierzytelniać e-rozliczenia: reprezentant ustawowy danego podmiotu (posiadający z mocy prawa umocowanie do podpisywania firmowych dokumentów) czy pełnomocnik, np. pracownik.
UPL-1 składają również osoby fizyczne, aby zgłosić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji. Pełnomocnikiem może być w zasadzie każda osoba (fizyczna), która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
Druki UPL-1 i OPL-1 są dostępne w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
UPL-1 sporządzony w formie pisemnej składa się w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników - ustalanym zasadniczo według miejsca zamieszkania lub siedziby mocodawcy. Pełnomocnictwa nie przekazuje się do wszystkich organów podatkowych, do których podatnik (płatnik) przesyła dokumenty związane z rozliczeniami podatkowymi. Zmiana urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencyjnych nie pociąga jednocześnie za sobą obowiązku ponownego przedłożenia UPL-1 w nowym urzędzie skarbowym. Dane osoby wskazanej w UPL-1 wprowadza się do systemu e-Deklaracje, dzięki czemu jest ona automatycznie rozpoznawana jako uprawniona do autoryzowania dokumentów przesyłanych przez internet. UPL-1, w okresie jego ważności, uprawnia zgłoszoną osobę do podpisywania w imieniu mocodawcy wszystkich e-dokumentów przekazywanych do dowolnego organu podatkowego. Upoważnienie może być udzielone na określony czas lub bezterminowo.
UPL-1 należy złożyć przed przesłaniem przez pełnomocnika pierwszego podpisanego przez niego dokumentu. Najlepiej zrobić to z kilkudniowym wyprzedzeniem. Nie ma bowiem ustawowo określonego terminu wprowadzenia danych pełnomocnika do systemu e-Deklaracje. Dokument podpisany przez "niezarejestrowanego" pełnomocnika nie zostanie natomiast przyjęty przez system (będzie negatywnie zweryfikowany).
Złożenie UPL-1 we właściwym urzędzie skarbowym jest zwolnione z opłaty skarbowej. Wynika to z części IV Załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, zawierającego wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia.
Zawiadomienie o cofnięciu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji przekazywanych w formie elektronicznej sporządza się na formularzu OPL-1.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|