Problemy z rozliczaniem VAT w 2016 r. - Dodatek nr 5 do Poradnika VAT nr 5 (413) z dnia 10.03.2016
Ewidencja zakupu przy częściowym odliczaniu VAT
Czy w przypadku odliczania VAT na podstawie prewspółczynnika, konieczne jest prowadzenie odrębnej ewidencji zakupów, w której ujmowane będą faktury, do których ten prewspółczynnik jest stosowany?
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Ewidencja zakupu prowadzona jest w celu określenia wysokości podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu w danym okresie rozliczeniowym. Ujmuje się w niej oryginały otrzymanych faktur zakupu i faktur korygujących oraz dokumenty celne. Ewidencja zakupu powinna zatem zawierać wszystkie te zakupy, od których podatnik w całości (bądź w części) odlicza podatek naliczony.
W ewidencji zakupu powinny być wyszczególnione wszystkie dane, które umożliwiają podatnikowi prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT, a zatem:
- numer kolejny w ewidencji,
- datę wpływu dokumentu,
- numer dokumentu,
- nazwę i adres sprzedawcy oraz NIP,
- wartość transakcji brutto,
- kwoty podatku naliczonego.
W praktyce u podatników, u których zakupy są znacznie zróżnicowane, prowadzonych jest odrębnie kilka rejestrów zakupów, w których ujmuje się osobno zakupy krajowe, zakupy środków trwałych, korekty itp.
Podobnie jak w przypadku ewidencji sprzedaży, ustawodawca nie określił wzoru ewidencji zakupu, w związku z czym każda forma tej ewidencji, która zawiera powyższe dane, jest ewidencją prawidłową.
Podatnik nie popełni błędu wpisując w ewidencji zakupu całą wartość netto zakupu w przypadku gdy przysługuje mu ograniczone ustawowo prawo do odliczenia podatku naliczonego. Istotne jest jedynie to, aby właściwie sporządzić deklarację VAT i odliczyć VAT w prawidłowej wysokości.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|