Problemy z rozliczaniem VAT w 2016 r. - Dodatek nr 5 do Poradnika VAT nr 5 (413) z dnia 10.03.2016
PEŁNOMOCNICTWO DO SPRAW ZWIĄZANYCH Z ROZLICZANIEM PODATKU VAT
Podmiotem odpowiedzialnym zarówno za terminowe, jak i prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowych jest co do zasady podatnik. W zakresie rozliczania podatku VAT podatnik ma obowiązek na podstawie prowadzonych ewidencji sprzedaży i zakupu prawidłowo wyliczyć kwotę podatku należnego i naliczonego za dany okres rozliczeniowy i ustalić zobowiązanie podatkowe za ten okres bądź nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Ma także obowiązek złożyć w terminie deklarację VAT i uregulować kwotę zobowiązania podatkowego za dany okres. Obowiązek złożenia deklaracji nie jest wyłączony nawet w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zarówno w sprawach formalnych, takich jak składanie deklaracji czy różnego rodzaju wniosków, jak i w razie kontroli czy postępowania podatkowego, podatnik może działać przez pełnomocnika.
Zasady reprezentowania podatników w 2016 r. uległy istotnym zmianom. Nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadziła bowiem trzy rodzaje pełnomocnictwa: ogólne, szczególne oraz pełnomocnictwo do doręczeń.
Pełnomocnictwo ogólne
Przepisy w zakresie pełnomocnictwa ogólnego wejdą w życie nieco później, bo od 1 lipca 2016 r., jednak już teraz warto podkreślić, iż będzie to upoważnienie do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.
Pełnomocnictwo ogólne, jak również zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu czy wypowiedzeniu, składane będzie co do zasady przez mocodawcę, w formie dokumentu elektronicznego, według określonego przez Ministra Finansów wzoru. Będzie ono mogło być zgłoszone za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wszelkie informacje na temat udzielenia pełnomocnictwa, zmiany, odwołania czy wypowiedzenia znajdą się w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będzie wywierało skutek od dnia wpływu do Centralnego Rejestru.
Jedynie adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy będą mogli sami zgłaszać udzielenie im pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadamiać o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu ze wskazaniem daty zwolnienia z obowiązku reprezentacji.
Pełnomocnictwo szczególne
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują przepisy, na podstawie których możliwe jest udzielenie przez podatnika tzw. pełnomocnictwa szczególnego. Zgodnie z dodanym art. 138e § 1 Ordynacji podatkowej, pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Ustawodawca określił formę takiego pełnomocnictwa. Upoważnienie to może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa szczególnego wywiera skutek od dnia zawiadomienia organu podatkowego.
Pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu składane jest do akt sprawy (oryginał lub jego notarialnie poświadczony odpis).
Mając na celu uproszczenie zgłaszania pełnomocnictwa, wzór pełnomocnictwa szczególnego, a także wzór zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw, określone są w rozporządzeniu. Wzory te umożliwiają wskazanie zakresu pełnomocnictwa oraz danych identyfikujących mocodawcę i pełnomocnika.
Ustawodawca wprowadził również instytucję tzw. tymczasowego pełnomocnika szczególnego, upoważnionego do działania w sprawie niecierpiącej zwłoki, wyznaczonego dla osoby nieobecnej do czasu wyznaczenia dla niej przez sąd kuratora.
Pełnomocnictwo do doręczeń
Do 31 grudnia 2015 r. podatnik miał obowiązek wyznaczenia pełnomocnika do odbioru korespondencji w sytuacji gdy wyjeżdżał za granicę na co najmniej 2 miesiące. Nowe regulacje jakie weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. przewidują obowiązek wyznaczenia w kraju pełnomocnika do doręczeń, jeżeli podatnik nie ustanowi pełnomocnika ogólnego lub szczególnego w sytuacji gdy:
1) zmieni adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej;
2) nie będzie miał miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu w RP lub w innym państwie członkowskim UE i złoży w kraju wniosek o wszczęcie postępowania lub w kraju doręczono mu postanowienie o wszczęciu postępowania.
Przepisy w tym zakresie nie odwołują się w żaden sposób do długości nieobecności podatnika w kraju. Pamiętać należy, że w razie niedopełnienia przez podatnika obowiązku ustanowienia pełnomocnika do doręczeń, pismo jest uznane za doręczone pod dotychczasowym adresem w kraju, a organ podatkowy pozostawi pismo w aktach sprawy.
Uwaga
Pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed 1 stycznia 2016 r., a także ich urzędowo poświadczone odpisy oraz uwierzytelnione odpisy zachowają swoją ważność. Mają one status pełnomocnictw szczególnych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|