Amortyzacja w praktyce - Dodatek nr 6 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 6 (414) z dnia 20.03.2016
Wymiana wadliwego środka trwałego w ramach gwarancji
Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. Nabyliśmy urządzenie, które wprowadziliśmy do ewidencji środków trwałych i amortyzowaliśmy. Jednak urządzenie to w krótkim czasie kilkakrotnie było zepsute. W ramach gwarancji sprzedawca wymienił je na nowe. Czy nowe urządzenie powinniśmy amortyzować na zasadzie kontynuacji?
Przepisy ustaw o podatku dochodowym nie regulują zasad amortyzacji w przypadku wymiany środka trwałego na nowy. Trudno jednak kwestionować amortyzację na zasadach kontynuacji. Radzę jednak, by wymienione urządzenie wykreślić z ewidencji i wprowadzić do niej nowe.
Fakt wymiany środka trwałego na nowy powinien być odzwierciedlony w ewidencji środków trwałych. Nie zawsze bowiem nowy środek trwały jest identyczny z poprzednim. Egzemplarze nowego i starego urządzenia mogą różnić się oznakowaniem (np. numerami seryjnymi), a nawet parametrami technicznymi. Dlatego wyłączony z użytkowania środek trwały, który jest wymieniany w ramach reklamacji, podatnik powinien wykreślić z ewidencji środków trwałych. Następnie powinien wprowadzić do ewidencji nowy środek trwały.
W razie wymiany urządzenia nie ma potrzeby korygowania kosztów podatkowych o odpisy amortyzacyjne dokonane do momentu wyłączenia wadliwego urządzenia z użytkowania, jeśli w okresie dokonywania tych odpisów urządzenie służyło wykonywaniu działalności gospodarczej. Dokonując odpisów amortyzacyjnych od nowego urządzenia, należy jednak pamiętać o art. 16 ust. 1 pkt 48 updop. Stosownie do tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środka trwałego od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom m.in. na nabycie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem jeżeli odpisy amortyzacyjne od wadliwego urządzenia stanowiły koszty, a co za tym idzie, zmniejszały podstawę opodatkowania, to odpisy amortyzacyjne od nowego urządzenia nie mogą być uznane za koszty podatkowe do sumy wartości odpisów dokonanych od wadliwego urządzenia.
Wyjaśnienia wymaga również sposób ustalenia wartości początkowej nowego środka trwałego. Nowe urządzenie nie będzie dostarczone w ramach nowej umowy sprzedaży. Zatem będzie nabyte w ramach uiszczonego już wynagrodzenia. Z tego względu, co do zasady, wartość początkową nowego środka trwałego należy określić w takiej samej wysokości, jak wycofanego z użytku. Może jednak wystąpić sytuacja, że choć wymiana następuje w ramach gwarancji, to nabywca z pewnych względów ponosi koszty, np. dopłatę, bo dostarczone w ramach gwarancji urządzenie jest nowszej generacji. W takim przypadku w wartości początkowej trzeba także uwzględnić tę dopłatę. Taki sposób ustalenia wartości początkowej znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 grudnia 2013 r., nr IBPBI/2/423-1207/13/AK,IBPBI/2/423-1208/13/AK,IBPBI/2/423-1209/13/AK.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|