Zasady odliczania wydatków na internet
Prawo do ulgi
Wydatki z tytułu użytkowania internetu poniesione w roku podatkowym można odliczać od:
- dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej lub
- przychodów opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ulga internetowa przysługuje podatnikom (w tym odrębnie każdemu z małżonków) wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, pod warunkiem, że w okresie poprzedzającym te lata nie korzystali z odliczenia wydatków na użytkowanie internetu.
W rozliczeniu za 2015 r. z odliczenia wydatków na internet skorzystają zatem podatnicy, którzy:
- stosują tę ulgę po raz pierwszy, lub
- pierwszego odliczenia z tego tytułu dokonali w zeznaniu za 2014 r.
Zasady odliczania
Z ulgi internetowej generalnie korzysta się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym zostały poniesione wydatki. Jednak podatnicy osiągający dochody (przychody) z działalności gospodarczej oraz z najmu lub dzierżawy, którzy wpłacają w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy lub kwoty ryczałtu ewidencjonowanego, mogą już w ciągu tego roku od podstawy ich obliczenia odliczać faktycznie poniesione wydatki uprawniające do ulgi.
Wydatki na użytkowanie internetu podlegają odliczeniu od dochodu (przychodu) w wysokości faktycznie poniesionej, nie wyższej jednak niż 760 zł. Określony kwotowo limit przysługuje odrębnie każdemu z małżonków.
Ustalając kwotę odliczenia, można uwzględnić m.in. wydatki z tytułu opłat abonamentowych za stały dostęp do internetu, koszty za impulsy telefoniczne naliczane przez operatora za dostęp do internetu poprzez modem, koszty używania internetu w kafejce internetowej. Odliczeniu nie podlegają natomiast wydatki związane z usługą instalacji internetu, w tym koszty montażu, aktywacji, okablowania, naprawy sprzętu itp.
Dokumentowanie poniesionych wydatków
Wydatki poniesione na użytkowanie sieci internet muszą być udokumentowane. Kwotę odliczenia ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających poniesienie tych wydatków. Dokumenty te muszą wskazywać w szczególności:
- dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),
- rodzaj zakupionej usługi,
- kwotę zapłaty.
Poniesienie wydatków na użytkowanie internetu mogą więc potwierdzać np. dowody wpłaty, przelewy bankowe, wyciągi z rachunku bankowego itp. Dowodem są też faktury przekazane przez operatora w formie elektronicznej, w tym również w formacie PDF. Nie można natomiast odliczać wydatków potwierdzonych paragonami.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|