Zmiany w zgłaszaniu wierzytelności
Od 1 stycznia 2016 r. przestrzegać należy nowych zasady zgłaszania wierzytelności. Obowiązuje krótszy termin na zgłoszenie wierzytelności. Dotychczas sąd wydając postanowienie o ogłoszeniu upadłości m.in. wzywał wierzycieli upadłego do zgłoszenia wierzytelności w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż miesiąc i nie dłuższym niż trzy miesiące. Od 1 stycznia 2016 r. termin ten został ograniczony do trzydziestu dni od dnia obwieszczenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości w Rejestrze (ale do chwili jego uruchomienia obwieszczenie zamieszczane jest w MSiG, por. pkt 3.7).
Wprowadzone zostały także zmiany, które mają ułatwić wierzycielom zgłaszanie ich wierzytelności. Wzór pisemnego zgłoszenia wierzytelności określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz. U. poz. 2240).
Dodatkowo od nowego roku nie obowiązuje wymóg dołączenia do zgłoszenia wierzytelności dowodów uzasadniających zgłoszenie, wystarczy je w nim wskazać. Obowiązkiem syndyka jest sprawdzenie, czy zgłoszona wierzytelność znajduje potwierdzenie w księgach rachunkowych lub innych dokumentach upadłego albo we wpisach w księdze wieczystej lub rejestrach oraz wezwanie upadłego do złożenia w zakreślonym terminie oświadczenia, czy wierzytelność uznaje. Dopiero w razie braku potwierdzenia wierzytelności w powyższy sposób syndyk będzie wzywał wierzyciela do dostarczenia dokumentów wskazanych w zgłoszeniu na zasadach określonych w art. 243 ust. 2-3 ustawy Prawo upadłościowe.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|