podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Co nowego w przepisach w 2016 r. ? - Dodatek nr 4 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 3 (902) z dnia 20.01.2016

Nowe sposoby doręczania pism przez fiskusa

Pisma dla osoby fizycznej

Przepisy obowiązujące do końca ubiegłego roku stanowiły, że pisma doręcza się osobom fizycznych do rąk własnych zasadniczo w ich mieszkaniu (także miejscu pracy oraz siedzibie organu podatkowego). Odbiór przesyłki następował jednak często nie w mieszkaniu, lecz poza nim, np. na klatce schodowej czy przy wejściu na posesję. Nieprecyzyjny zapis zastąpiono nowym, który wskazuje, że pisma doręcza się pod adresem zamieszkania podatnika. Dodano jednocześnie możliwość przekazania przesyłki pod adresem do doręczeń w kraju - innym niż adres zamieszkania.

W przypadku nieobecności adresata w miejscu zamieszkania albo pod adresem korespondencyjnym pisma są doręczane, za pokwitowaniem, pełnoletniemu domownikowi. Gdyby go nie było lub odmówił przyjęcia przesyłki, list można zostawić sąsiadowi, zarządcy domu lub dozorcy, o ile te osoby podjęły się przekazać go adresatowi. Zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi, zarządcy domu lub dozorcy umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania adresata, lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję, na której zamieszkuje lub której adres wskazano jako adres do doręczeń. Dotychczas domownik nie miał pierwszeństwo przed innymi osobami. Pismo można było doręczyć jemu, sąsiadowi lub dozorcy domu.

Pismo, którego nie udało się dostarczyć osobie fizycznej do rąk własnych lub za pośrednictwem jednej z ww. osób trzecich, jest doręczane w trybie zastępczym. Oznacza to, że list trafia na 14 dni do placówki pocztowej - jeżeli próbował go dostarczyć operator pocztowy, albo do urzędu miasta (gminy) - gdy doręczycielem był pracownik organu podatkowego lub inna upoważniona osoba. Przesyłka jest dwukrotnie awizowana. Drugie awizo zostawia się w przypadku niepodjęcia pisma w terminie 7 dni od dnia pozostawienia pierwszego zawiadomienia. Zawiadomienia umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe - na drzwiach mieszkania adresata lub miejsca wskazanego jako adres do doręczeń w kraju, na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję. Pismo, które nie zostanie odebrane w ciągu 14 dni, jest uznawane za doręczone z upływem ostatniego dnia tego okresu.

Podatnik może również złożyć wniosek o doręczanie korespondencji na skrytkę pocztową. Pismo przesyłane za pośrednictwem operatora pocztowego zostanie w takim przypadku złożone w jego placówce pocztowej. Adresat dostanie natomiast na skrytkę pocztową zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w placówce pocztowej w ciągu 7 dni. W przypadku niepodjęcia pisma w tym czasie otrzyma powtórne awizo. Przesyłkę można odebrać w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia.

Pisma dla firm

Podstawowy sposób dostarczania korespondencji firmom - osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej - nie zmienił się. Pisma nadawane przez organy podatkowe są zasadniczo doręczane w lokalu ich siedziby lub miejscu prowadzenia działalności. Przesyłki przyjmuje osoba upoważniona do odbioru korespondencji.

Regulacje, które weszły w życie 1 stycznia 2016 r., poszerzają możliwości dotarcia z korespondencją do firmy. Doręczyciel może doręczyć pismo w siedzibie danego podmiotu nie tylko osobie upoważnionej do przyjmowania korespondencji, ale także prokurentowi. Dopuszczalne stało się pozostawienie przesyłki osobie postronnej: zarządcy budynku lub dozorcy, np. gdy firma będzie zamknięta. Doręczenie jest skuteczne, jeżeli pośrednik pokwituje odbiór pisma i zgodzi się przekazać je adresatowi. Doręczyciel korzystający z tej opcji musi jednak zostawić informujące o tym zawiadomienie w skrzynce pocztowej firmy, na drzwiach lokalu siedziby lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję, na której mieści się siedziba. Pismo, którego nie uda się przekazać w siedzibie firmy lub miejscu prowadzenia działalności albo przez pośrednika, trafia na okres do 14 dni do placówki pocztowej lub urzędu miasta (gminy) - w zależności od tego, kto próbował je doręczyć. Firmy mogą ponadto wnioskować o doręczanie korespondencji na skrytkę pocztową.

Nowością jest możliwość doręczania pism kierowanych do danego podmiotu na adres osoby upoważnionej do jego reprezentowania. Rozwiązanie to stosuje się w przypadku problemów z lokalizacją firmy: podaniu przez nią nieistniejącego adresu siedziby, wskazaniu adresu wykreślonego albo niezgodnego z rejestrem lub braku możliwości ustalenia miejsca prowadzenia działalności. Jeżeli nie uda się ustalić adresu reprezentanta, pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.