Zmiany dotyczące zaliczania do kosztów opłat wynikających z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
W Dzienniku Ustaw z 2 lipca 2015 r., pod. poz. 933, opublikowano ustawę z dnia 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw.
Mocą tej ustawy znowelizowano m.in. art. 16 ust. 1 pkt 19b ustawy o PDOP i art. 23 ust. 1 pkt 16b ustawy o PDOF.
Przed zmianą, na podstawie ww. przepisów nie uważało się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, z tym że kosztem uzyskania przychodów były poniesione opłaty, o których mowa w art. 12 ust. 2 i art. 14 tej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2015 r.), wprowadzający pojazd, który nie zapewnia sieci, oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, są obowiązani do wniesienia opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Natomiast na podstawie art. 14 ust. 1 ww. ustawy, podmiot obowiązany do zapewnienia ww. sieci, który nie spełnia tego obowiązku, jest obowiązany do naliczenia i wpłacenia opłaty za brak sieci. Powyższe opłaty mogły stanowić koszty uzyskania przychodów.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 19b ustawy o PDOP i art. 23 ust. 1 pkt 16b ustawy o PDOF, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (podobnie jak przed zmianą), z tym że kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 14 ust. 1 oraz art. 28a ust. 1 tej ustawy, z wyłączeniem połowy opłaty ustalonej zgodnie z art. 28a ust. 4 tej ustawy.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wprowadzającej zmianę tego przepisu:
"(...) Zaproponowanie przepisu art. 28a ustawy o recyklingu pojazdów dotyczącego opłaty za nieosiągnięcie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wprowadziło konieczność dokonania zmian w ustawie (...) o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie (...) o podatku dochodowym od osób prawnych, aby poniesione opłaty mogły stanowić koszt uzyskania przychodów. Nie stanowi kosztu uzyskania przychodu jedynie połowa kwoty opłaty naliczanej zgodnie z art. 28a ust. 4 ustawy o recyklingu pojazdów, a zatem opłaty zwiększonej ze względu na niewywiązywanie się z obowiązku uzyskania wymaganych poziomów odzysku i recyklingu w ciągu dwóch kolejnych lat (...)."
Mimo zmian, o których mowa w ww. uzasadnieniu, kosztem uzyskania przychodów nadal jest opłata za brak sieci. Kosztem podatkowym nie jest natomiast dodatkowa opłata za brak sieci w wysokości odpowiadającej 20% kwoty nieuiszczonej opłaty za brak sieci.
Omawiane zmiany w ustawach o podatku dochodowym weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|