Złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości
Do 31 stycznia 2025 r. osoby prawne oraz spółki niemające osobowości prawnej mają czas na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości oraz na uregulowanie I raty tego podatku (patrz punkt Ważne zmiany w 2025 r.).
Składanie deklaracji
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku od nieruchomości jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I to do niego kieruje się deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy. Wraz z deklaracją DN-1 składane są załączniki ZDN-1 - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu lub ZDN-2 - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania. Formularz DN-1 składają także osoby fizyczne będące współwłaścicielami (współposiadaczami) nieruchomości lub obiektów budowlanych z:
- osobami prawnymi,
- jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej,
- spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej.
Jeżeli na podatniku ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości oraz jednocześnie w zakresie podatku rolnego lub podatku leśnego, dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, to należy również wypełnić odpowiednio formularze: DR-1, DL-1 wraz z załącznikami.
Wzory deklaracji na podatek od nieruchomości oraz załączników do deklaracji określa rozporządzenie MF w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 r. poz. 1104).
Termin wpłaty podatku
Obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości osoby prawne oraz spółki niemające osobowości prawnej wpłacają same, bez wezwania organu, na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca. Jedynie za styczeń podatek ten płaci się do dnia 31 stycznia.
W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstaje lub wygasa w ciągu roku podatkowego, podatek za ten rok należy ustalić proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istnieje obowiązek podatkowy, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające jego powstanie. Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku (przykład), a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Podatek wyliczony w korekcie deklaracji jest podatkiem za cały rok. Jego wysokość należy ustalić proporcjonalnie do liczby miesięcy obowiązywania poszczególnych podstaw opodatkowania.
Wypełnianie deklaracji
Co do zasady, deklaracja na podatek od nieruchomości podzielona jest na części oznaczone wielkimi literami alfabetu. Pierwsza część, oznaczona literą A, określa miejsce i cel składania deklaracji. Podatnik określa, czy składa pierwszą deklarację na dany rok podatkowy, czy też dokonuje korekty deklaracji, w tym spowodowanej zaistnieniem zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku oraz błędami rachunkowymi.
W części B określony zostaje podmiot zobowiązany do złożenia deklaracji. Należy określić, czy podatnik jest właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem nieruchomości czy też współwłaścicielem, współużytkownikiem wieczystym lub współposiadaczem nieruchomości. Część C zawiera dane identyfikacyjne podatnika. W części D należy wpisać dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu. Formularz DN-1 przewiduje odrębne części dla każdego z przedmiotów opodatkowania, tj. dla:
- gruntów - podstawę ich opodatkowania stanowi powierzchnia; powierzchnię gruntów podaje się w metrach kwadratowych (m2), z wyjątkiem gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych, których powierzchnię podaje się w hektarach (ha) z dokładnością do czterech miejsc po przecinku,
- budynków lub ich części - podstawę opodatkowania budynków lub ich części stanowi powierzchnia użytkowa, czyli powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach; za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe; do powierzchni użytkowej budynku nie wlicza się powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych,
- budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - podstawę opodatkowania budowli lub ich części stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego; jeżeli od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa, określona na dzień powstania obowiązku podatkowego.
W części E podatnik podaje wysokość zobowiązania podatkowego i rat podatku. W tym celu należy zsumować kwoty podatku z części: D.1. Grunty (w tym D.1.1. i D.1.2.), D.2. Budynki lub ich części (w tym D.2.1. i D.2.2.) oraz D.3. Budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (w tym D.3.1. i D.3.2.).
Osoby prawne oraz spółki niemające osobowości prawnej stosują metodę samoobliczenia podatku. Dlatego w deklaracji podatnik sam wpisuje stawkę podatku wynikającą z właściwej uchwały rady gminy oraz obliczoną kwotę podatku. W poz. 99 należy podać wysokość zobowiązania podatkowego, tj. sumę kwot z poz. 97 i poz. 98, po zaokrągleniu do pełnych złotych.
W przypadku większej liczby nieruchomości wypełnia się również załącznik do deklaracji. Na końcu tego wyliczenia należy podać łączną kwotę podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych.
Ważne zmiany w 2025 r.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1757), która wprowadzi znaczące zmiany w opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości m.in. budynków i budowli.
W związku ze zmianami wprowadzono (dla podatników nimi objętych) możliwość wydłużenia terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości w 2025 r. do dnia 31 marca 2025 r., pod warunkiem:
1) złożenia do właściwego organu podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. pisemnego zawiadomienia o skorzystaniu z tego uprawnienia,
2) wpłacenia, bez wezwania organu podatkowego, na rachunek właściwej gminy miesięcznych rat podatku od nieruchomości:
a) za styczeń - w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
b) za luty - w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
c) za marzec - w terminie do dnia 15 marca 2025 r.
w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.
Przykład Podatnik (spółka z o.o.) złoży roczną deklarację DN-1 w terminie ustawowym, tj. do dnia 31 stycznia 2025 r. W deklaracji zostanie określony zatem podatek za cały rok podatkowy - w poz. 97 podana zostanie suma kwot podatku z części D.1., D.2. i D.3., a w poz. 98 wartość 0 zł. W czerwcu 2025 r. planowany jest zakup nieruchomości gruntowej. W związku z tym spółka będzie musiała złożyć korektę deklaracji DN-1, obowiązującą ją od lipca 2025 r., wykazując w niej wszystkie przedmioty opodatkowania, posiadane na dzień 1 lipca (dzień, od którego korekta obowiązuje). W tej deklaracji będzie musiała podać kwotę podatku za okres, którego dotyczy korekta deklaracji, czyli od lipca do grudnia 2025 r. W poz. 98 wykaże podatek obliczony w pierwszej deklaracji za miesiące od stycznia do końca czerwca 2025 r. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|