Stosowanie ulgi dla powracających z zagranicy
Podatnik jest obywatelem Polski. W 2015 r. przeniósł się wraz z rodziną do Wielkiej Brytanii. Tam pracował i kupił dom, a jego dzieci pobierały edukację. Do Polski przyjeżdżał sporadycznie w celu uczestniczenia w okolicznościowych spotkaniach rodzinnych. Pod koniec 2024 r. wraz z rodziną zamierza przenieść się z powrotem do Polski. Czy będzie mu przysługiwało prawo do ulgi na powrót? Czy zakresem ulgi objęte będą przychody osiągane w Polsce i za granicą? Czy podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji wydany przez brytyjskie czy polskie organy podatkowe?
Uważamy, że jeżeli w opisanym przypadku podatnik udokumentuje wymagany przepisami okres zamieszkania za granicą (np. certyfikatem rezydencji wydanym przez brytyjskie organy podatkowe), to będzie mógł skorzystać z ulgi dla powracających z zagranicy i objąć nią przychody osiągane w Polsce i za granicą.
Przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r. wiąże się z prawem do preferencji podatkowej zwanej ulgą dla powracających z zagranicy. W praktyce to zwolnienie od podatku, z którego można skorzystać po spełnieniu warunków określonych przepisami art. 21 ust. 1 pkt 152 oraz ust. 39, 43 i 44 updof.
Analiza sytuacji podatnika dokonana z uwzględnieniem tych regulacji prawnych pozwala wnioskować, że będzie mu przysługiwało prawo do objęcia przychodów zwolnieniem podatkowym.
W okolicznościach sprawy istotne jest, że podatnik będący obywatelem Polski wyemigrował z kraju w 2015 r. i od tego czasu pozostaje rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii. W tym państwie mieści się jego centrum interesów osobistych (życie rodzinne, edukacja dzieci) oraz interesów gospodarczych (praca zarobkowa). W 2024 r. wraz z rodziną planuje powrócić do Polski. Biorąc zatem pod uwagę, że:
- w 2024 r. uzyska polską rezydencję podatkową, przez co będzie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce,
- nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski w latach 2021-2023 oraz w okresie od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
- posiada polskie obywatelstwo,
należy uznać, że spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1-3 updof.
Ponieważ w analizowanym przypadku podatnik po raz pierwszy dokona zmiany miejsca zamieszkania na Polskę w okresie obowiązywania omawianej preferencji, spełniony będzie też wymóg przewidziany w art. 21 ust. 43 pkt 5 updof dotyczący niekorzystania wcześniej z ulgi dla powracających z zagranicy.
Kwestią wymagającą wyjaśnienia jest przesłanka sformułowana w art. 21 ust. 43 pkt 4 updof. Na podstawie tego przepisu warunkiem uzyskania prawa do zwolnienia dla powracających z zagranicy jest posiadanie certyfikatu rezydencji lub innego dowodu dokumentującego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia. Okres ten dotyczy czasu pobytu za granicą poprzedzającego przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski. W sytuacji podatnika chodzi więc o potwierdzenie pobytu w Wielkiej Brytanii trwającego od początku 2021 r. do momentu przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski w 2024 r. Oznacza to, że aby spełnić omawiany warunek, podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji wydany przez brytyjskie organy podatkowe. Zastępczo może on udokumentować posiadanie brytyjskiej rezydencji podatkowej innym dokumentem, z którego będzie wynikało, że w tym okresie jego miejsce zamieszkania znajdowało się w Wielkiej Brytanii.
Jako uprawniony do skorzystania z preferencji skierowanej do osób powracających z zagranicy podatnik będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przez cztery kolejno po sobie następujące lata podatkowe. Jak przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 152 updof, okres stosowania zwolnienia może być liczony od początku roku, w którym podatnik przeniósł miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego.
Na koniec należy jeszcze wyjaśnić wątpliwości podatnika związane z przychodami podlegającymi zwolnieniu od podatku w ramach ulgi dla powracających z zagranicy. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 152 updof, preferencja ta dotyczy przychodów, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.825 zł, osiąganych z następujących tytułów:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
- z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 updof,
- z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca updof (tj. skala podatkowa, podatek liniowy albo 5% podatek od dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
Wymaga podkreślenia, że określając ten katalog, ustawodawca nie odniósł się do kwestii miejsca osiągania przychodów. Skoro więc podatnik jako polski rezydent podatkowy będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu od całości osiąganych przez niego dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, będzie mógł stosować to zwolnienie do przychodów uzyskanych w Polsce i za granicą.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|