Zawieszenie działalności w podatku VAT - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 73 (2156) z dnia 9.09.2024
Metoda kasowa a zawieszenie działalności
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej VAT rozliczam metodą kasową za okresy kwartalne. W dniu 26 lipca 2024 r. wystawiłem innemu podatnikowi VAT fakturę sprzedaży oznaczoną wyrazami "metoda kasowa". Z dniem 1 września br. zawiesiłem działalność gospodarczą. Czy jeżeli płatność za fakturę będzie uiszczana w częściach, np. przez 4 miesiące, to będę musiał rozliczać VAT kwartalnie, do momentu aż otrzymam całą należność za fakturę?
W przypadku zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie trzeba składać deklaracji podatkowych za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Wyjątkiem są sytuacje wymienione w art. 99 ust. 7b ustawy o VAT, w których pomimo zawieszenia działalności podatnik ma obowiązek wysyłania pliku JPK_VAT wraz z deklaracją. Z przepisu tego wynika, że zwolnienie z obowiązku składania deklaracji nie dotyczy m.in. okresów rozliczeniowych, za które podatnik ma obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.
W pytaniu mamy do czynienia z małym podatnikiem VAT, który zawiesił działalność gospodarczą. Zanim to zrobił, wystawił fakturę, za którą nie otrzymał jeszcze należności.
Należy wyjaśnić, że mali podatnicy rozliczający VAT metodą kasową wykazują obowiązek podatkowy w VAT według zasad szczególnych. Przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego do czynności wykonywanych w okresie, w którym podatnik stosuje metodę kasową, istotny jest status kontrahenta podatnika. Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wskazał, że w przypadku gdy kontrahentem podatnika rozliczającego się kasowo z podatku VAT jest inny czynny podatnik VAT (z taką sytuacją mamy do czynienia w pytaniu), obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty.
W praktyce oznacza to, że dopóki mały podatnik (Czytelnik) nie otrzyma zapłaty za dostawę towarów lub wykonaną usługę od kontrahenta, który jest podatnikiem VAT czynnym (z takim kontrahentem mamy do czynienia w pytaniu), nie będzie wykazywał obowiązku podatkowego z tytułu danej transakcji.
Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.152.2023.3.AMA, wyjaśnił, że przedsiębiorca w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z działalności, ma jednak pewne uprawnienia i obowiązki, które mają związek z działalnością prowadzoną przed datą zawieszenia.
Zatem w omawianej sytuacji, skoro z tytułu wystawionej przed zawieszeniem działalności gospodarczej faktury sprzedaży obowiązek podatkowy będzie powstawał w czasie zawieszenia działalności, Czytelnik będzie musiał za poszczególne okresy rozliczyć VAT.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|