Zawieszenie działalności w podatku VAT - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 73 (2156) z dnia 9.09.2024
Przegląd techniczny kasy przy zawieszeniu działalności
Od 1 września 2024 r. zawiesiłem prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. We wrześniu br. wypada mi obowiązek przeprowadzenia przeglądu technicznego kasy rejestrującej. Czy w czasie zawieszenia mam obowiązek go przeprowadzić?
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają obowiązek poddawać kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas. Tak stanowi art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT.
Obowiązkowi temu należy sprostać w terminie określonym w § 54 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Termin ten nie dotyczy jednak kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami. W przypadku tych kas obowiązkowego przeglądu dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji określonych w przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.
Jak przewiduje § 54 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, obowiązkowego przeglądu technicznego podatnik nie dokonuje w okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, pod warunkiem że w tym okresie nie prowadzi ewidencji. Obowiązkowego przeglądu technicznego podatnik dokonuje po wznowieniu działalności gospodarczej, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji.
Skoro Czytelnik zawiesił działalność gospodarczą, nie ma obowiązku przeprowadzenia obowiązkowego przeglądu technicznego kasy, pod warunkiem że w tym okresie nie prowadzi ewidencji. Obowiązkowego przeglądu technicznego dokona po wznowieniu działalności, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy.
Należy wskazać, że podatnik, który nie respektuje ustawowych obowiązków, naraża się na konsekwencje określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w obowiązujących terminach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|