Upominek z firmowym logo
Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której zamierzam kupić słodycze oznaczone logo mojej firmy. Będę je wręczał klientom. Czy wydatkami na zakup tych słodyczy będę mógł obciążać firmowe koszty podatkowe?
To, czy wydatki na zakup słodyczy dla klientów, oznaczonych firmowym logo, stanowią koszt uzyskania przychodów, zależy od wielu czynników.
W art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof jako koszty niestanowiące kosztów podatkowych zostały wymienione koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Natomiast wydatki poniesione na reklamę jako niewymienione w art. 23 ustawy o pdof mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Przypomnijmy, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dany koszt ma charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat jego celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem poniesionego kosztu jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszt ten ma charakter reprezentacyjny. Natomiast reklama to działania przedsiębiorcy kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich. Ma to na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego przedsiębiorcy. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.
Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót, jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.
Jeżeli zatem słodycze z firmowym logo są przekazywane w celach reklamowych, tj. w celach rozpowszechniania informacji o firmie i jej produktach, to wydatki na nabycie takich słodyczy stanowią koszty uzyskania przychodów. Inaczej jest, gdy wręczanie słodyczy ma na celu kreowanie wizerunku podatnika i dobrych relacji z kontrahentami. Wówczas wydatki na ich zakup stanowią koszty reprezentacji, które są wyłączone z kosztów podatkowych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|