podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Prowadzenie działalności sezonowej przez przedsiębiorców - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 48 (2131) z dnia 13.06.2024

Sezonowy ogródek przed lokalem

W sezonie letnim duża część restauratorów decyduje się na zwiększenie liczby miejsc dla swoich klientów poprzez umieszczenie dodatkowych stolików i krzeseł przed lokalem w tzw. ogródkach gastronomicznych. Na co zwrócić uwagę, organizując takie miejsce? Czy trzeba uzyskać jakieś zgody przy ich tworzeniu?

Lokalizacja

Ogródek restauracyjny (gastronomiczny) powinien być związany z nieruchomością lokalową. Jednak pojawiają się regulacje, zgodnie z którymi nie jest to obowiązkowe. Przykładowo w Poznaniu przygotowano pakiet preferencyjnych zasad dotyczących lokalizacji ogródków gastronomicznych w pasie drogowym, który jest skierowany do właścicieli barów, kawiarni i restauracji. Przedsiębiorcy w niektórych przypadkach mają możliwość tworzenia takich miejsc nawet na miejscach parkingowych przed lokalami gastronomicznymi. Poza tym przewidziano możliwość organizacji tzw. satelitarnych ogródków dla lokali pozbawionych szans na lokalizację ogródka gastronomicznego bezpośrednio przed lokalem. Ta propozycja umożliwia umiejscowienie ogródka w pewnym oddaleniu od lokalu, we wskazanych przez restauratorów i zaakceptowanych przez Zarząd Dróg Miejskich miejscach, np. na przylegających skwerach. Natomiast we Wrocławiu postanowiono, że ogródek musi być związany z nieruchomością lokalową i może być zlokalizowany wyłącznie w bezpośrednim sąsiedztwie lokalu, którego jest przedłużeniem. Tym samym nie ma możliwości otwierania tzw. satelitarnych ogródków gastronomicznych w dowolnych, atrakcyjnych częściach Wrocławia przez lokale funkcjonujące pod określonym adresem.

Zgody i zezwolenia

Ustawienie przed lokalem ogródka gastronomicznego nie wymaga załatwiania formalności budowlanych.

W pierwszej kolejności restaurator powinien uzyskać prawo do korzystania z terenu, na którym planuje rozstawić ogródek restauracyjny. Jeżeli jest to miejsce, które stanowi jego własność, to nie ma żadnych obowiązków w tym zakresie. Natomiast jeśli lokal jest przedmiotem najmu, to należy sprawdzić, czy najemcy na podstawie zawartej umowy przysługuje prawo do korzystania z przyległego do lokalu terenu, na którym taki ogródek miałby zostać zlokalizowany. Konieczne może też być uzyskanie zgody zarządcy lub właściciela (w tym celu trzeba będzie zawrzeć umowę).

Jeżeli ogródek restauracyjny będzie usadowiony na pasie ruchu drogowego, np. na chodniku, to konieczna będzie wizyta w urzędzie miasta oraz u zarządcy drogi. Chodnik służy bowiem do ruchu pieszego i jest częścią pasa drogowego. W związku z tym trzeba będzie uzyskać zgodę na jego zajęcie. Wzór takiego zgłoszenia można znaleźć na stronie internetowej zarządcy. Standardowo wniosek o wydanie zezwolenia musi zawierać: imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego, cel tego zajęcia, lokalizację i powierzchnię, planowany okres zajęcia pasa drogowego. Na stronie zarządcy dostępne są też zazwyczaj wykazy dokumentów, które należy załączyć. Co ważne, za zajęcie pasa zarządca pobiera opłatę w wysokości odpowiadającej iloczynowi zajętej powierzchni w m2, stawki opłaty za 1 m2 i liczby dni, w których pas będzie wykorzystywany. Stawka opłaty za każdy dzień jego zajęcia jest zależna od kategorii drogi, a także celu, na jaki zostaje zajęta. Zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi, z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu czy o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu skutkuje nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 10-krotności właściwej opłaty pobieranej za wydanie zezwolenia.

Zasady organizacji

Zasady organizacji ogródków gastronomicznych, ich przestrzeni i wyposażenia zasadniczo określają uchwały poszczególnych rad gmin oraz zarządzenia wójtów, burmistrzów bądź prezydentów miast. Regułą jest, że rady gmin czy miast bardzo często wprowadzają ujednolicone zasady w zakresie wizualnym, np. w zakresie ujednolicenia modeli i kolorów parasoli, markiz czy ogrodzeń. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z tymi regulacjami, aby tworzona przestrzeń spełniała te wymagania.

Przykładowe zasady wyposażania ogródków gastronomicznych
Meble Charakteryzujące się wysokim standardem i odpowiednim dla obszaru stylem, stanowiące swoją elegancją i estetyką dopełnienie ulicy:

a) wykonane z materiałów naturalnych, tj. drewno, metal, żeliwo, ratan, wiklina lub wysokiej jakości imitacje materiałów naturalnych, tj. technorattan, z wykluczeniem w szczególności mebli z tworzyw wtryskiwanych, aluminium, drewnianych bali, europalet, płyt OSB,
b) utrzymane w jednolitej, spójnej stylistyce (formie, kształcie i kolorze) mebli kawiarnianych przeznaczonych do użytkowania w przestrzeni publicznej, z wykluczeniem mebli rustykalnych, domowych,
c) utrzymane w ciepłej, stonowanej kolorystyce odcieni brązów, dostosowanej do otoczenia, z wykluczeniem koloru białego, jasnej szarości oraz barw jaskrawych i fluorescencyjnych,
d) krzesła dwuosobowe umieszczane tylko w jednym rzędzie,
e) układ krzeseł i stołów zmieniany co minimum 15 metrów długości ogródka,
f) różnorodny układ stolików - dwuosobowe oraz czteroosobowe,
g) krzesła przy stolikach znajdujące się przy granicy ogródka ustawione w sposób równoległy do ciągu pieszego, z wykluczeniem ustawiania siedzisk tyłem do ciągu pieszego,
h) zaleca się stoliki okrągłe z trzema nogami,
i) dopuszczalne zabezpieczenie mebli poza godzinami działalności lokalu linką lub łańcuchem z elastyczną osłonką,
j) nie dopuszcza się składowania mebli poza godzinami działalności lokalu w formie stosów, wkładania krzeseł jedno w drugie, tzw. sztaplowania, grupowania mebli i stołów,
Parasole
a) przekrycie ogródka gastronomicznego dopuszcza się jedynie w formie parasoli, wykluczone są formy jego zadaszenia poprzez wolnostojące markizy, tarasole, namioty, pawilony, szklarnie, namioty typu pagoda i inne formy zabudowy,
b) całość parasola musi zawierać się w granicach ogródka,
c) parasol musi zawierać lambrekin/falbanę o wysokości nie większej niż 20 cm,
d) dopuszcza się sytuowanie reklamy na lambrekinach markiz i parasoli,
Ogrodzenie
a) dopuszcza się wyłącznie w formie donic:
- wykonanych z drewna,
- w kolorystyce naturalnego drewna, z wykluczeniem koloru białego, jasnych szarości oraz jaskrawych i fluorescencyjnych,
- nieprzepuszczających wody, na bieżąco oczyszczanych ze śmieci, niedopałków i innych nieczystości,
- o wymiarach - długość do 100 cm, szerokość do 50 cm, wysokość od 50 cm do 70 cm,
- o ażurowym łączeniu np. grubym sznurem, ławką,
- w osłonkach niewidocznych spoza donicy,
b) dopuszcza się stosowanie w ogrodzeniu elementów kutych, metaloplastyki o wysokich walorach plastycznych,
Zieleń
a) preferowana roślinność długo zielona odporna na warunki miejskie, np. duże nasłonecznienie, zanieczyszczenie powietrza, niedobory wody,
b) wypełniająca całą przestrzeń donicy,
c) nie dopuszcza się:
- imitacji zieleni, sztucznych kwiatów,
- zieleni iglastej, w szczególności cyprysów, tuj, żywotników,
- zieleni posiadającej ciernie, toksyczne liście, kwiaty lub owoce, wysoki poziom pyłku kwiatowego,
- wprowadzania gatunków inwazyjnych, łatwo rozsiewających się, mocno ekspansywnych,
- sytuowania donic bez zieleni,
d) o maksymalnej wysokości do 50 cm od podłoża donicy i do 1 metra wraz z donicą.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.