Przesłanki dokonania skutecznej korekty deklaracji
Podatnikowi (płatnikowi) przysługuje prawo do skorygowania błędnie sporządzonej deklaracji podatkowej. Termin "deklaracje" obejmuje również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania zobowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy i płatnicy.
Deklaracja korygująca
Korekty dokonuje się poprzez złożenie deklaracji korygującej. To nowa wersja rozliczenia podatku za dany okres. Właściwy formularz trzeba oznaczyć jako korekta i wypełnić poprawnymi danymi. Jeżeli deklarację przekazuje się wraz z załącznikami, to je również należy dołączyć do deklaracji korygującej, chociażby nie zostały w nich wprowadzone zmiany w stosunku do poprzedniej wersji. Załączniki stanowią integralną część rozliczenia podatkowego i tylko z nimi jest ono kompletne.
Jeżeli deklaracja musi być złożona w formie elektronicznej, to jej korektę również trzeba przesłać przez internet. Dotyczy to np. informacji PIT-11. Taki rygoryzm nie odnosi się do rozliczeń podatkowych, które mogą być złożone w postaci papierowej lub elektronicznej, np. PIT-36 czy PIT-37. Nie ma przepisów, które w ich przypadku nakazywałyby dokonanie korekty w takiej samej formie, w jakiej zostało przekazane poprawiane rozliczenie. Korektę można złożyć - według własnego wyboru - na papierowym formularzu lub przez internet.
Deklaracje składane w ramach JPK_V7M lub JPK_V7K poprawia się poprzez przesłanie korekty obejmującej część deklaracyjną pliku JPK. Polega to na wygenerowaniu oraz przekazaniu nowego dokumentu zawierającego prawidłowe dane i wartości. Korekty plików za okresy rozliczeniowe od października 2020 r. do grudnia 2021 r. należy składać według wzorów JPK_V7M(1)/JPK_V7K(1). W przypadku korekty plików za okresy od 1 stycznia 2022 r. obowiązują schematy JPK_V7M(2)/JPK_V7K(2). Każdy plik przesyłany jako korekta - nawet jeżeli jest to kolejna korekta tego samego rozliczenia - oznacza się w polu "CelZlozenia" jako "2".
Plików JPK_V7M/JPK_V7K nie stosuje się do rozliczeń za okresy zamknięte przed 1 października 2020 r. Deklaracje i informacje o ewidencji za te okresy należy poprawić na zasadach obowiązujących do 30 września 2020 r. Oznacza to konieczność złożenia odrębnie korekty deklaracji VAT-7/VAT-7K oraz pliku JPK_VAT. Korekta deklaracji sprowadza się do przesłania przez internet deklaracji korygującej. Korekta JPK_VAT polega natomiast na ponownym wygenerowaniu i przekazaniu pliku według schematu JPK_VAT(3).
Wyjaśnienie korekty
Dokonanie korekty deklaracji podatkowej nie wiąże się, co do zasady, z obowiązkiem złożenia uzasadnienia przyczyn naniesienia poprawek.
Wymóg sporządzenia wyjaśnienia istnieje jedynie w razie dokonania korekty rozliczenia przed wydaniem decyzji kończącej pierwszoinstancyjne postępowanie podatkowe prowadzone w zakresie zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (po wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego). Wskazuje tak art. 81b § 1f Ordynacji podatkowej. W innych przypadkach wyjaśnienie można sporządzić fakultatywnie. Trzeba w nim wskazać, które elementy rozliczenia podatkowego zostały zmienione, w jakim zakresie i dlaczego. Aby przedłożyć uzasadnienie korekty części deklaracyjnej JPK_V7M/JPK_V7K, wystarczy wypełnić w pliku pole P_ORDZU.
Wyjaśnienia korekty nie należy mylić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku. Taki wniosek trzeba przedłożyć, jeżeli dokonuje się korekty rozliczenia, aby odzyskać nadpłacony lub nienależnie uiszczony podatek albo zaniżoną lub niewykazaną nadpłatę podatku. Obliguje do tego art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej. We wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku należy wskazać rodzaj zobowiązania podatkowego, w którym występuje nadpłata, jej wysokość oraz okoliczności powstania.
Uprawnionymi do wniesienia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku są podmioty wskazane w art. 75 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej. Wniosek mogą złożyć:
- podatnik, w tym także, jeżeli kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku,
- płatnik - w przypadku gdy wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika,
- osoby będące wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki - w zakresie zobowiązań spółki (równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty muszą złożyć skorygowane zeznanie podatkowe (deklarację) w zakresie zobowiązań spółki oraz umowę spółki aktualną na dzień rozwiązania spółki),
- spółki, które tworzyły podatkową grupę kapitałową (w rozumieniu ustawy o pdop) w momencie utraty przez tę grupę statusu podatnika - w zakresie zobowiązań grupy,
- przedstawiciel grupy VAT - po utracie przez tę grupę statusu podatnika.
Czas na korektę
Korekty rozliczenia można dokonać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli oraz postępowania podatkowego - w zakresie nimi objętym (przykład). Sprawdzane rozliczenia można poprawić po kontroli (zasadniczo do momentu wszczęcia postępowania podatkowego). Korekta po zakończeniu postępowania podatkowego dopuszczalna jest natomiast tylko w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Wyjątek stanowią postępowania prowadzone w sprawach zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
Przykład
Urząd skarbowy wszczął u podatnika kontrolę podatkową dotyczącą prawidłowości rozliczenia VAT za poszczególne miesiące 2021 r. W jej trakcie podatnik stwierdził błędy w zeznaniu PIT-36 za 2021 r. Podatnik może w czasie trwania kontroli podatkowej złożyć korektę PIT-36 za 2021 r. |
Obostrzenia w składaniu korekt obowiązują również w czasie kontroli celno-skarbowej, w zakresie nią objętym. Istnieją jednak dwie możliwości poprawienia rozliczeń weryfikowanych w tym trybie. Korektę można złożyć w ciągu 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, a potem - w terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli.
Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty również wygasa, co do zasady, po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Wniosek można złożyć po tym terminie, jeżeli istnienie nadpłaty wynika z wprowadzenia w życie rozstrzygnięcia zapadłego w ramach procedury rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w przypadkach, o których mowa w:
- dziale II rozdziale 2 ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 948) lub
- umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowie międzynarodowej, której stroną jest Polska, jeżeli ta umowa przewiduje możliwość wprowadzenia w życie rozstrzygnięcia po upływie terminu przedawnienia.
Decyzja w sprawie stwierdzenia nadpłaty na wniosek złożony przed upływem terminu przedawnienia może być wydana także po upływie tego terminu.
Skutki korekty części ewidencyjnej JPK_V7M/JPK_V7K
"W składanych korektach wypełnia się wyłącznie części (odpowiednio deklarację lub ewidencję), które podlegają korekcie:
Dokonanie korekty w przesłanej ewidencji, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia podatku. Korekta pliku JPK_VAT - wyłącznie części ewidencyjnej, np. w zakresie NIP kontrahenta, nie będzie miała wpływu np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku". Źródło: Broszura informacyjna z maja 2023 r. dotycząca struktury JPK_VAT z deklaracją (www.podatki.gov.pl) |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|