Prawo do korekty po wszczęciu kontroli celno-skarbowej
Urząd celno-skarbowy wszczął w naszej firmie (spółce z o.o.) kontrolę. Otrzymaliśmy upoważnienie do jej przeprowadzenia. Kontrola dotyczy prawidłowości rozliczenia VAT za poszczególne miesiące 2022 r. Spółka chce skorygować rozliczenia za niektóre miesiące objęte zakresem weryfikacji i wpłacić wynikające z korekty zaległości podatkowe. Ma na to 14 dni. Czy mimo dokonania korekty urząd celno-skarbowy może nałożyć na spółkę dodatkowe zobowiązanie w VAT?
TAK. Złożenie korekty rozliczenia po wszczęciu kontroli celno-skarbowej - tj. po doręczeniu kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia - nie chroni przed dodatkowym zobowiązaniem w VAT.
Urząd celno-skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrolę dotyczącą przestrzegania prawa podatkowego. Kontrolowany może po otrzymaniu upoważnienia do przeprowadzenia w takim zakresie kontroli celno-skarbowej skorygować rozliczenia podatkowe objęte weryfikacją. Korektę należy złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia. Korekta dokonana po upływie tego terminu, a przed zakończeniem kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych. Stanowi tak art. 62 ust. 4 ustawy o KAS. Jeżeli naczelnik urzędu celno-skarbowego zaakceptuje korektę rozliczeń, zawiadomienie o jej uwzględnieniu doręcza kontrolowanemu oraz przesyła do właściwego dla niego urzędu skarbowego.
Podatnikowi, który po wszczęciu kontroli celno-skarbowej dokona korekty rozliczenia podatkowego i najpóźniej w dniu złożenia tej korekty wpłaci zobowiązanie podatkowe lub zwróci nienależną kwotę zwrotu, naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości do 15% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe. Przewiduje to art. 112b ust. 2a ustawy o VAT. Urząd celno-skarbowy, ustalając w opisanym przypadku wysokość dodatkowego zobowiązania, bierze pod uwagę okoliczności sprawy, kwotę uszczuplenia, sposób działania podatnika (patrz ramka).
Przesłanki brane pod uwagę przez urząd celno-skarbowy przy wymiarze dodatkowego zobowiązania w VAT:
|
Trzeba również się liczyć z sankcją w wysokości 100%. Stosuje się ją w zakresie, w jakim nieprawidłowość była skutkiem celowego działania podatnika lub kontrahenta, o którym podatnik wiedział, i wynika w całości lub w części z obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tzw. pustej faktury. Chodzi o fakturę: wystawioną przez podmiot nieistniejący, stwierdzającą niedokonane czynności (w części dotyczącej tych czynności), podającą kwoty niezgodne z rzeczywistością (w części dotyczącej pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością), potwierdzającą czynność sprzeczną z ustawą albo mającą na celu obejście ustawy lub czynność pozorną (w części dotyczącej takich czynności). Wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego w części dotyczącej podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury wynosi 100%. Mowa o tym w art. 112c ust. 1 ustawy o VAT.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|