Kolejność wypłaty należności ze stosunku pracy i pierwszej emerytury
Pracownik w lutym 2023 r. ukończył 65 lat i złożył płatnikowi oświadczenie, że spełnia warunki do korzystania z ulgi dla pracujących seniorów. Z końcem maja 2023 r. wystąpił z wnioskiem o przyznanie emerytury, a 30 czerwca 2023 r. za porozumieniem stron nastąpi rozwiązanie stosunku pracy. Prawo do emerytury podatnik nabędzie w czerwcu, a pierwsze świadczenie otrzyma około 10 lipca 2023 r. Przed tym terminem zakład pracy wypłacił pracownikowi wynagrodzenie za maj 2023 r. (wypłata 1 czerwca), odprawę emerytalną i ekwiwalent za niewykorzystany urlop (wypłata 30 czerwca) oraz wynagrodzenie za czerwiec 2023 r. (wypłata 3 lipca). Które należności ze stosunku pracy będą objęte zwolnieniem od podatku?
Skoro wszystkie wymienione należności ze stosunku pracy zostaną wypłacone pracownikowi przed otrzymaniem przez niego pierwszej emerytury, to płatnik od wypłacanych należności nie powinien pobierać zaliczki na podatek.
Art. 31a ust. 8 updof stanowi, że płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 154 updof, jeżeli podatnik złożył mu sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tego zwolnienia. Wówczas płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie.
Wskazany przepis art. 21 ust. 1 pkt 154 updof stanowi podstawę stosowania tzw. ulgi dla pracujących seniorów. Z jego uregulowań wynika, że do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł wolne od podatku są m.in. przychody ze stosunku pracy, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60 lub 65 roku życia (odpowiednio w przypadku kobiety i mężczyzny), jeżeli podlega on z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje emerytury lub renty rodzinnej, w tym emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
W kontekście problemu opisanego w pytaniu warto przypomnieć, że w kwestii rozumienia stwierdzenia "nie otrzymuje" użytego przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 154 updof wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 kwietnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.111.2022.2.KF. Stwierdził w niej, że: "(...) warunek »nieotrzymywania emerytury« jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia ze stosunku pracy". Wychodząc z tego założenia, na tle rozpatrywanej sprawy organ podatkowy uznał, że płatnik niezasadnie pobrał zaliczkę na podatek od wynagrodzenia, które zostało wypłacone pracownikowi-seniorowi wcześniej niż otrzymał on z ZUS wypłatę pierwszej emerytury. Z przywołanej interpretacji można wnosić, że przy ocenie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego istotna jest kolejność, w jakiej następuje wypłata świadczeń przez zakład pracy oraz przez organ rentowy.
Ze stanu faktycznego opisanego w pytaniu wynika, że pracownik, który w lutym 2023 r. ukończył 65 lat, złożył w zakładzie pracy oświadczenie, że spełnia warunki do korzystania z ulgi dla pracujących seniorów. Stosunek pracy z pracownikiem zostanie rozwiązany za porozumieniem stron z dniem 30 czerwca 2023 r., a zakład pracy wypłaci mu kilka należności ze stosunku pracy, w tym: wynagrodzenie za maj 2023 r. (wypłata 1 czerwca), odprawę emerytalną i ekwiwalent za niewykorzystany urlop (wypłata 30 czerwca) oraz wynagrodzenie za czerwiec 2023 r. (wypłata 3 lipca). Wypłata tych należności nastąpi przed otrzymaniem pierwszej emerytury, tj. przed 10 lipca br. Biorąc zatem pod uwagę opisaną chronologię zdarzeń przyszłych i mając na uwadze wykładnię organu podatkowego, należy uznać, że oświadczenie pracownika o niepobieraniu emerytury i prawie do ulgi dla pracujących seniorów będzie ważne i wiążące dla zakładu pracy na moment wypłaty wszystkich wskazanych należności ze stosunku pracy. Tym samym zakład pracy nie powinien pobierać od tych należności zaliczek na podatek dochodowy.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|