Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023
Regulamin sklepu internetowego
Sklepy internetowe jako usługodawcy świadczący usługi drogą elektroniczną powinny działać w oparciu o opracowane przez siebie regulaminy. Taki obowiązek nakłada na nich ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344). Ponadto usługodawca ma obowiązek nieodpłatnego udostępnienia usługobiorcy regulaminu przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca. Co istotne, klient nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w wymagany przepisami sposób.
Jak przygotować regulamin sklepu?
Aby przygotować regulamin zawierający prawidłowe rozwiązania dotyczące możliwości dokonywania zakupów w sklepie internetowym, należy odwołać się do regulacji zawartych w kilku aktach prawnych. Podstawowym aktem przy umowie sprzedaży jest Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). Kolejnym aktem prawnym jest ustawa o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 ze zm.). Reguluje ona przede wszystkim zasady sprzedaży na odległość oraz obowiązki informacyjne sprzedawcy. Należy również zwrócić uwagę na zapisy zawarte w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Regulamin sklepu internetowego musi być przygotowany w sposób jasny, czytelny i zrozumiały. Można go podzielić na części i jest to dosyć częsta praktyka. W pierwszej części należy wskazać dane sprzedającego, definicje użytych w regulaminie pojęć oraz zakres obowiązywania regulaminu. Następnie trzeba omówić wymogi techniczne korzystania ze sklepu, w tym w szczególności sposób rejestracji. Trzeba również zawrzeć wyjaśnienia dotyczące sposobu dokonywania zapłaty oraz dostawy towarów, w tym terminu i kosztów. Oprócz określenia możliwości zapłaty i terminu, w jakim kupujący powinien jej dokonać, sprzedawca ewentualnie ujmuje dodatkowe opłaty, na przykład cło lub podatek.
Ważnym elementem regulaminu jest dokładne opisanie procedury zwrotu, reklamacji, wymiany, naprawy lub wymiany uszkodzonego towaru będącego przedmiotem sprzedaży.
Przykładowy spis treści regulaminu sklepu internetowego
|
Niedozwolone klauzule
Regulamin sklepu internetowego powinien być przede wszystkim zgodny z przepisami prawa polskiego i wspólnotowego. Nie powinny się w nim zatem znaleźć żadne zapisy, naruszające interes kupującego lub sprzeczne z prawem. Takimi zapisami są klauzule niedozwolone. Z art. 3851 Kodeksu cywilnego wynika, że postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny. Nieuzgodnione indywidualnie są też postanowienia umowy, na treść których konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta. Zaś ciężar dowodu, że postanowienie zostało uzgodnione indywidualnie, spoczywa na tym, kto się na to powołuje.
Za zakazane uważa się w razie wątpliwości m.in. klauzule, które:
- wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie,
- wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,
- wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności konsumenta z wierzytelnością drugiej strony,
- przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy.
Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony jest przez Prezesa UOKiK. Wpisywane są do niego z urzędu wszystkie postanowienia umowne, które zostały uznane za niedozwolone w stosunkach z konsumentami przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo przez Prezesa UOKiK.
Ciasteczka na stronach internetowych
Od 2013 r. obowiązują przepisy Prawa telekomunikacyjnego, które wprowadziły obowiązek informowania o stosowaniu cookies na stronach internetowych.
Cookies (ciasteczka) to niewielkie informacje wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedza użytkownik, zapisywane na jego urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie).
Witryny, które odwiedzają użytkownicy za pomocą przeglądarek internetowych, zapisują ciasteczka w formie niewielkich plików tekstowych na dyskach użytkowników. Ciasteczka mogą zapamiętywać tożsamość odwiedzających stronę klientów, status ich zalogowania, zbierają statystyki dotyczące zachowań konsumentów, dostarczają informacji potrzebnych do targetowania i wyświetlania reklam na stronach internetowych. Obecnie właściciel strony internetowej ma obowiązek informowania odwiedzających ją o stosowaniu ciasteczek i o tym, do czego wykorzystuje zdobyte w ten sposób informacje. Internauta musi również otrzymać informację, w jaki sposób może obsługę plików cookies wyłączyć i zablokować. Wskazane obowiązki informacyjne nie obciążają właściciela strony jedynie, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji za pomocą cookies jest konieczne do dostarczania usługi świadczonej drogą elektroniczną żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego.
Przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną usługodawca zobowiązany jest do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego świadczone będą usługi i który powinien udostępnić usługobiorcom. Regulamin, o którym mowa w art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, należy uznać za wzorzec umowny.
Z wyroku SA w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r., sygn. akt VI ACa 1245/12 |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|