Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023
Dropshipping, czyli internetowy sklep bez magazynu i towaru
Wiele osób obawia się prowadzenia własnej działalności gospodarczej z powodu braku środków finansowych. Barierę stanowi również ryzyko związane z koniecznością inwestowania. Dla takich osób bardzo dobrą propozycją jest dropshipping. To taka forma prowadzenia biznesu, gdzie sprzedawca nie musi fizycznie posiadać towaru, aby go sprzedawać. Towary te muszą posiadać jego dostawcy (hurtownicy).
Nowy model sprzedaży on-line
Dropshippig to model logistyczny prowadzenia sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru ze sprzedawcy sklepu internetowego na dostawcę (zazwyczaj hurtownika). W tym modelu logistycznym rola sklepu internetowego sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta. Podobnie jak w przypadku całego handlu detalicznego, sprzedawca osiąga zysk z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną.
Istota dropshippingu
Istnieje kilka modeli dropshippingu, ale najpopularniejszy to ten, gdzie hurtownia jest jednocześnie sprzedawcą dla klienta końcowego.
W tym przypadku klient dokonując zakupu w sklepie internetowym w rzeczywistości zawiera umowę sprzedaży nie z właścicielem tego sklepu, ale z hurtownią. To na hurtowni ciążą wszelkie obowiązki wynikające z umowy sprzedaży zawieranej na odległość.
Za proces dostawy towaru odpowiada hurtownia. Ona również odpowiada za obsługę ewentualnych reklamacji czy dokonywanych zwrotów.
W tym najpopularniejszym modelu sprzedawca jest jedynie pośrednikiem. Jego zadanie polega na prowadzeniu działań marketingowych, promowaniu sklepu internetowego i oferowanych w nim produktów. Pośrednik, czyli prowadzący sklep internetowy, zarabia na prowizji od sprzedanego towaru.
Dla prowadzącego sklep internetowy jest to bardzo bezpieczna forma działalności, bowiem jego odpowiedzialność jako pośrednika wobec klientów ogranicza się w zasadzie do odpowiedzialności za usługi świadczone drogą elektroniczną. W praktyce jego rola sprowadza się do przyjęcia zamówienia, przekazania go dalej hurtowni, przyjęcia płatności od klienta i rozliczenia się z hurtownią.
Sklepy internetowe w modelu dropshippingowym to światowy trend w dziedzinie e-commerce.
Od czego zacząć?
Przedsiębiorca decydujący się na działalność w ramach takiego schematu nie musi posiadać dużych rezerw finansowych na start, nie musi dokonywać zakupu towarów i ich magazynować. Tym samym nie zamraża posiadanych środków.
Osoba decydująca się na prowadzenie tego rodzaju działalności musi wiedzieć, że jej rola będzie polegała na dotarciu do jak największej grupy odbiorców - dzięki temu nie musi przejmować się logistyczną obsługą zamówienia.
Najważniejsze jest zarejestrowanie działalności. Przy rejestracji działalności gospodarczej należy wpisać kod PKD 47.91.Z "Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Sklep internetowy można prowadzić w dowolnej formie, poza spółką partnerską. Można zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG (jako jednoosobową działalność gospodarczą bądź spółkę cywilną) lub w KRS (jako spółkę jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną).
Następnie trzeba założyć sklep internetowy. Wiąże się to z zakupem domeny oraz serwera (hosting), na którym można składować pliki składające się na sklep. Niezbędnym elementem posiadania sklepu internetowego jest również odpowiednia grafika oraz oprogramowanie sklepowe.
Kolejnym krokiem będzie nawiązanie współpracy z hurtowniami oraz podpisanie z nimi stosownych umów w zakresie dropshippingu.
Co powinna zawierać umowa?
Przygotowując umowę dropshippingową, podmiot prowadzący sklep internetowy musi zwrócić uwagę, aby w pełni zabezpieczała ona jego interes. Należy dokładnie ustalić zakres obowiązków stron. W szczególności musi ona określać system sprzedażowy oraz sposób przekazywania i realizacji zamówień, w tym:
- czas dostawy do klienta,
- zabezpieczenie przesyłki,
- odpowiedzialność za realizację zamówienia.
W umowie musi też znaleźć się zapis dotyczący rozliczania się z hurtownią za dokonane usługi. Umowa musi także jasno wskazywać, że to hurtownia (dostawca) ponosi odpowiedzialność w razie jakichkolwiek reklamacji czy zwrotów produktów
Elementy umowy dropshippingowej:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|