Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023
Zawieszenie działalności sklepu a reklamacje konsumentów
Prowadzę sklep internetowy. Obecnie mam problemy z dostawcami i wszystkie zamówienia realizuję z dużym opóźnieniem. Zastanawiam się nad czasowym zawieszeniem działalności. Jaki może być maksymalny termin, w którym powinienem dostarczyć konsumentowi zamówiony towar? Czy w trakcie zawieszenia będę zobowiązany realizować reklamacje zgłaszane przez klientów?
Kwestie wydania towaru (dostarczenia przesyłki) przez sprzedawcę w ramach umowy zawieranej na odległość, np. przez internet, powinna regulować umowa zawierana z konsumentem. Szczegółowe regulacje na ten temat powinny znajdować się w regulaminie sklepu. Jeśli takich uregulowań nie ma, należy odwołać się do art. 5431 § 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie wydać mu rzecz, nie później niż 30 dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej. W razie opóźnienia sprzedawcy konsumentowi przysługuje uprawnienie do wyznaczania dodatkowego terminu na wydanie towaru, a po jego bezskutecznym upływie ma on prawo odstąpić od umowy. Natomiast gdy sprzedawca oświadczy, że nie dostarczy towaru, kupujący może odstąpić od umowy bez wyznaczenia dodatkowego czasu, także przed nadejściem oznaczonego terminu dostawy.
Należy zaznaczyć, że za wydanie rzeczy uważa się także jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, np. kurierowi, jeżeli kupujący samodzielnie go wybrał spoza opcji oferowanych przez sprzedawcę.
Jeśli chodzi o kwestię zawieszenia działalności, to skorzystanie z możliwości przerwy w prowadzeniu działalności nie oznacza braku obowiązków po stronie przedsiębiorcy. Co za tym idzie, klienci nie tracą możliwości korzystania z przysługujących im uprawnień konsumenckich. Przedsiębiorca w trakcie zawieszenia działalności musi wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa, czyli m.in. przyjmować i realizować uprawnienia konsumentów przysługujące im na mocy reklamacji lub gwarancji.
"Zawieszenie albo likwidacja działalności gospodarczej nie oznacza, że kontrahent przedsiębiorcy traci wszelkie uprawnienia konsumenckie. Gdy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamknie firmę na stałe, to nadal odpowiada za zobowiązania związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Do niej więc należy kierować ewentualne roszczenia. Podobna zasada obowiązuje w razie likwidacji prowadzenia działalności gospodarczej".
Źródło: www.uokik.gov.pl |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|