Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023
Informowanie o promocyjnej cenie produktu
Planuję zorganizować wyprzedaż i znacznie obniżyć ceny w swoim sklepie internetowym z odzieżą. Wiem, że obowiązują w tej kwestii nowe zasady. Czy mają one zastosowanie również do sprzedawców internetowych?
TAK. Przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus oraz z polskich przepisów ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta i niektórych innych ustaw mają zastosowanie do każdej osoby fizycznej lub prawnej, która sprzedaje lub oferuje do sprzedaży produkty należące do zakresu jej działalności handlowej lub zawodowej. Mają więc zastosowanie do podmiotu gospodarczego, który jest faktyczną stroną umowy z konsumentem, tj. do sprzedawcy towarów, w tym do sprzedawców korzystających z pośredników, w szczególności z internetowych platform handlowych.
W myśl nowych regulacji, począwszy od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających promocję. I od tej właśnie ceny muszą obliczać ewentualne korzyści. To bardzo istotna informacja, bowiem w przestrzeni publicznej pojawiają się na ten temat różne informacje, m.in. że sprzedawcy na etykietach prezentują kilka różnych cen, stosując obniżkę nie od najniższej ceny sprzed 30 dni, ale np. od ceny ostatnio podniesionej.
Informacja o cenach musi być prezentowana w sposób dobrze widoczny, jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Te wymogi dotyczą zarówno wysokości samej ceny, jak i wysokości obniżki, jeśli jest komunikowana.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował i udostępnił na swojej stronie internetowej https://uokik.gov.pl/wyjaśnienia_i_wytyczne.php wyjaśnienia w zakresie stosowania obniżek cen i ich prezentowania konsumentom. Czytamy w nich m.in., że: "Aby wymogi te były spełnione, na wywieszce czy stronie internetowej nie powinny być prezentowane więcej niż dwie lub trzy ceny (oraz - w przypadkach wymaganych przez prawo - ceny jednostkowe). (...) W przypadku posługiwania się dwiema cenami przy informowaniu o obniżce przedsiębiorca ma obowiązek podać cenę sprzedaży (obniżoną) i najniższą cenę z 30 dni przed obniżką. Wszelkie komunikaty podkreślające promocyjny charakter obniżki (»oszczędzasz«, »taniej o x zł«, »-20%«) muszą odnosić się do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Obok ceny sprzedaży i najniższej ceny z 30 dni przed obniżką przedsiębiorca może podać również cenę regularną (obowiązującą w danym momencie w ofercie przedsiębiorcy poza okresami promocji). W przypadku uwidaczniania trzech cen, jeśli przedsiębiorca chce posługiwać się mierzalnymi wartościami obniżki (np. »-20%«, ceny przekreślone), musi odnieść te wartości do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Dodatkowo może odnieść analogiczne komunikaty również do ceny regularnej, o ile sposób prezentacji nie będzie wprowadzał konsumentów w błąd i utrudniał im porównania cen".
Reasumując, informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego produktu, a więc np. w reklamie, przy produkcie na półce sklepowej, na wywieszce, w gazetce sieci handlowej, przy sprzedaży warunkowej, w programie lojalnościowym, w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym i na karcie konkretnego produktu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|