Wprowadzenie obligatoryjnego wystawiania faktur ustrukturyzowanych
Obecnie podatnicy VAT mają możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF na zasadzie dobrowolności. Jak wynika z projektowanego art. 106ga ust. 1 ustawy nowelizującej podatnicy będą obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur z dniem 1 lipca 2024 r.
W związku z powyższym zostanie uchylony przepis stanowiący, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Podmioty zobowiązane do stosowania KSeF będą wystawiały i otrzymywały e-faktury wyłącznie przy użyciu tego systemu.
Powyższy obowiązek nie będzie dotyczył:
1) dokumentowania czynności przez podatnika:
- nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (nowy art. 106ga ust. 2 pkt 1),
- nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę (nowy art. 106ga ust. 2 pkt 2),
- korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziale 7, 7a i 9, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach (nowy art. 106ga ust. 2 pkt 3);
2) dokumentowania czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nowy art. 106ga ust. 2 pkt 4);
3) faktur wystawionych:
- w okresie trwania awarii KSeF (określonej w komunikacie; nowy art. 106ga ust. 2 pkt 5),
- w przypadkach, o których mowa w projektowanym art. 106nh ust. 1, tj. w okresie trwania niedostępności KSeF, określonej w informacji ("tryb off-line") oraz w przypadku braku możliwości korzystania z KSeF ("tryb off-line") (nowy art. 106ga ust. 2 pkt 6);
4) w przypadkach odpowiednio dokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 106s (nowy art. 106ga ust. 2 pkt 7).
W przypadkach, gdy podatnik nie będzie miał obowiązku korzystania z KSeF przy wystawianiu e-faktur (z wyjątkiem wystawiania faktur w okresie trwania awarii KSeF) oraz w przypadkach określonych w przepisach wykonawczych, faktury te podmioty będą wystawiać w postaci papierowej lub elektronicznej i udostępniać w sposób uzgodniony z nabywcą, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji (projektowany art. 106ga ust. 3).
W tym zakresie, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu "(...) W efekcie, w przypadku, gdy podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur w KSeF, faktura jest udostępniana nabywcy w dowolnej postaci, w uzgodniony z nim sposób, jednocześnie wystawca powinien zachować taką udostępnioną fakturę w swojej dokumentacji. Przykładowo oznacza to, że podmioty nieposiadające w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które nie zdecydują się na korzystanie z KSeF wystawiając fakturę (może to być zarówno faktura w postaci papierowej, jak i elektronicznej) powinny uzgodnić z nabywcą formę przekazania takiej faktury (...)".
Przy czym będzie dopuszczona możliwość wystawiania e-faktur przez podatników, o których mowa w art. 106ga ust. 2 pkt 1 i 2, tj. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. W uzasadnieniu czytamy: "(...) dopuszczono fakultatywną możliwość wystawiania faktur w KSeF tylko dla podmiotów wymienionych powyżej, co oznacza, że podatnicy korzystający z procedur szczególnych dokumentujący czynności rozliczane w tych procedurach, nie mogą wystawiać faktur przy użyciu KSeF. Dotyczy to również faktur wystawianych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), które nie mogą być wystawiane przy użyciu tego systemu (...)".
W projekcie rozporządzenia w sprawie przypadków odpowiednio dokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur przewiduje się, że obowiązek ten nie będzie dotyczył faktur wystawianych z tytułu świadczenia usług:
1) przejazdu autostradą płatną, udokumentowanych fakturami w formie biletu jednorazowego, wystawionymi przez podatników uprawnionych do świadczenia tych usług,
2) przewozu osób na dowolną odległość: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, udokumentowanych fakturami w formie biletu jednorazowego, wystawionymi przez podatników uprawnionych do świadczenia tych usług,
3) w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które są pobierane opłaty trasowe, w tym usług objętych stawką podatku w wysokości 0%, udokumentowanych fakturami wystawianymi za okresy miesięczne przez Centralne Biuro Opłat Trasowych (CRCO) Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|