Określenie daty poniesienia wydatku na potrzeby stosowania ulgi termomodernizacyjnej
Prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h updof, przysługuje podatnikom, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Polega ona na obniżeniu podstawy obliczenia podatku (według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) o wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją w takim budynku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków - Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). Warunkiem jest, aby przedsięwzięcie to zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Uwzględniając fakt, że kwota odliczenia może nie mieć pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym możliwe jest odliczenie tej kwoty w kolejnych latach. Rozliczanie kwoty nieznajdującej pokrycia w rocznym dochodzie może trwać nie dłużej niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Korzystając z ulgi termomodernizacyjnej, trzeba mieć na uwadze, że jej zakresem nie są objęte wszelkie koszty budowlano-remontowe dotyczące budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do podatnika, lecz wyłącznie wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi, które można przypisać do określonych kategorii wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 2489 ze zm.).
Wysokość wydatków rozliczanych w omawianej uldze należy udokumentować fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. W 2022 r. doprecyzowano, że za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|