Prawa konsumentów i obowiązki sprzedawców
Z dniem 1 stycznia 2023 r. wejdą w życie dwie duże nowelizacje ustawy o prawach konsumenta, Kodeksu cywilnego oraz ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, które wdrażają do naszego porządku prawnego dyrektywy unijne. Zmiany te będą mieć duże znaczenie zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców oraz usługodawców.
Treści cyfrowe i odstąpienie od ich dostarczania
Przepisy ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 2337) implementują regulacje tzw. dyrektywy cyfrowej i towarowej oraz dyrektywy w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów.
Ustawa wprowadza regulacje dotyczące umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Precyzuje również sposób wykonania obowiązku dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej oraz określa uprawnienia konsumenta w razie niedostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, pomimo wezwania do jej dostarczenia. Zdefiniowano również zgodność treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową oraz określono uprawnienia konsumenta na wypadek braku takiej zgodności. Generalnie do umowy, na mocy której przedsiębiorca jest zobowiązany do przeniesienia własności towaru i wykonania usługi, będą miały zastosowanie przepisy dotyczące umów zobowiązujących do przeniesienia własności. Przepisy te będą miały zastosowanie do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru z elementami cyfrowymi, również w zakresie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, nawet jeżeli będą one dostarczane przez osobę trzecią. W razie wątpliwości będzie przyjmować się, że treść cyfrowa lub usługa cyfrowa były objęte umową zobowiązującą do przeniesienia własności towaru z elementami cyfrowymi.
Uprawnieniem konsumenta w przypadku braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową będzie prawo konsumenta do doprowadzenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej do zgodności z umową, a w dalszej kolejności możliwość złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Konsument będzie miał jednak prawo do natychmiastowego żądania obniżenia ceny lub do natychmiastowego odstąpienia od umowy, jeżeli będzie oczywiste, że przedsiębiorca nie doprowadzi treści cyfrowej lub usługi cyfrowej do zgodności z umową w rozsądnym terminie lub bez poważnych niedogodności dla konsumenta, lub jeżeli brak zgodności z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej będzie miał charakter istotny. Przedsiębiorca będzie mógł żądać zwrotu nośnika materialnego, na którym dostarczał treść cyfrową.
Brak zgodności towaru z umową
Ustawa dokonuje przeniesienia przepisów o rękojmi konsumenckiej z Kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta. Obecnie w Kodeksie cywilnym znajdują się regulacje dotyczące rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy. Treść danego przepisu określa, czy ma on zastosowanie do konsumentów czy do przedsiębiorców. Po zmianach będą równolegle funkcjonować przepisy dotyczące rękojmi w Kodeksie cywilnym i w ustawie o prawach konsumenta. Przy czym te zawarte w Kodeksie cywilnym będą dotyczyć przedsiębiorców, a konsumentów te w ustawie o prawach konsumenta. Stąd do ustawy o prawach konsumenta dodano nowy rozdział: "Umowy zobowiązujące do przeniesienia własności towaru na konsumenta". Jego przepisy nie będą miały zastosowania do towaru, który służy wyłącznie jako nośnik treści cyfrowej. Przepisy tego działu wyraźnie wskazują, jakie cechy musi mieć towar, aby był uznany za zgodny z umową, np. musi nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk. Przedsiębiorca nie będzie przy tym ponosił odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową określonych w ustawie oraz najpóźniej w chwili zawarcia umowy wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru. Ustawa określa prawa konsumenta z tytułu braku zgodności towaru z umową, wprowadzając w tym zakresie hierarchię środków ochrony konsumenta - konsument w pierwszej kolejności będzie miał prawo domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową przez jego naprawę lub wymianę, i dopiero w dalszej kolejności, o ile naprawa czy wymiana okażą się m.in. nieopłacalne, konsument będzie mógł skorzystać z kolejnych uprawnień, tzn. żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Obowiązki platform handlowych
Inną dyrektywą, która musi zostać wdrożona do naszego porządku prawnego jest tzw. dyrektywa Omnibus. Jej regulacje znalazły się w ustawie o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2581), która wchodzi w życie również 1 stycznia 2023 r. Nowe przepisy mają zapewnić większą przejrzystość konsumentom zawierającym umowy on-line. Konsumenci nie zawsze wiedzą z kim zawierają umowę (z samą platformą czy sprzedawcą zewnętrznym czy z przedsiębiorcą czy innym konsumentem).
Zawieranie umów poza lokalem
Nowe przepisy mają wzmocnić również ochronę konsumenta w przypadku zawierania umów poza lokalem. Konsument, który zawrze umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami, będzie miał więcej czasu na odstąpienie od takiej umowy, bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Termin ten zostanie wydłużony z obecnych 14 dni do 30 dni.
Obniżki cen i promocje
Doprecyzowany zostanie sposób uwidaczniania cen w sytuacji zastosowania obniżek. W każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi będzie istniał obowiązek podania - obok informacji o obniżonej cenie - również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W odniesieniu do towarów, które będą oferowane do sprzedaży krócej niż 30 dni, trzeba będzie podać informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, będzie istniał obowiązek podania informacji o obniżonej cenie oraz informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania. Takie same zasady będą obowiązywały w reklamach, w których przedsiębiorca podaje cenę reklamowanego towaru lub usługi.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|