Koszty pozyskania dotacji
Spółka jawna stara się o pozyskanie dotacji z ZUS w ramach programu "Prewencja wypadkowa". Dotacja ma służyć poprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie. Przygotowanie dokumentacji bhp oraz wniosku o dotację spółka zleciła wyspecjalizowanej firmie. Czy poniesione z tego tytułu koszty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Tak. Koszty poniesione na otrzymanie dotacji, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie wydatków związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie, są kosztami uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.
Kosztami w rachunku podatkowym są więc wydatki niewymienione w art. 23 updof, których poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodów, w tym zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.
W rozpatrywanym przypadku spółka stara się o pozyskanie dotacji z ZUS, która zostanie przeznaczona na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie. Z założenia program "Prewencja wypadkowa" ma służyć utrzymaniu pełnej zdolności do pracy przez cały okres pracy zawodowej jej pracowników. Nie ulega więc wątpliwości, że pozyskanie dodatkowych środków spożytkowanych na działania mające na celu stworzenie optymalnych warunków pracy, ograniczając do minimum ryzyko wypadków przy pracy, może przyczynić się do zwiększenia przychodów czy zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Oznacza to, że wydatki służące pozyskaniu takiej dotacji (przygotowanie dokumentacji bhp oraz wniosku o dotację), spełniają przytoczoną na początku definicję kosztów uzyskania przychodów i wobec faktu, że tego rodzaju koszty nie znalazły się w katalogu wyłączeń, zawartym w art. 23 updof, są kosztami podatkowymi w firmie.
Koszty te należy zakwalifikować do tzw. kosztów pośrednich, uznawanych za koszty podatkowe w dacie poniesienia (art. 22 ust. 5c updof). Stosownie zaś do art. 22 ust. 5d updof, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów (z pewnymi wyjątkami niemającymi znaczenia w tym przypadku) uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku brak u faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|