Pomoc finansowa z tytułu zatrudnienia osób bezrobotnych w wieku 50+
Zamierzam przyjąć do pracy osobę bezrobotną skierowaną z urzędu pracy. Słyszałem, że przyjmując pracownika w wieku powyżej 50 lat mogę liczyć na wsparcie. W jakiej kwocie i przez jaki czas będzie ono wypłacane? Czy będę musiał zadeklarować minimalny okres zatrudnienia takiej osoby?
Zgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pracodawcy oraz przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zatrudnienie skierowanej osoby bezrobotnej z kategorii 50+, mogą liczyć na dofinansowanie jej wynagrodzenia.
Celem dofinansowania pracodawcy wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania bezrobotnych w tej grupie wiekowej.
Dofinansowanie może otrzymać pracodawca albo przedsiębiorca.
Dofinansowanie przyznaje starosta na podstawie zawartej umowy. Kwota dofinansowania wynika z tej umowy, z tym że maksymalnie nie może przekroczyć połowy minimalnego miesięcznego wynagrodzenia. W 2022 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 3.010 zł, co oznacza, że maksymalne wsparcie może wynieść 1.505 zł miesięczne.
Dofinansowanie to przysługuje przez okres:
- 12 miesięcy - w przypadku bezrobotnego, który ukończył 50 lat, a nie ukończył 60 lat,
- 24 miesięcy - w przypadku zatrudnienia bezrobotnego, który ukończył 60 lat.
Jeśli chodzi o kwestię zatrudniania, to Czytelnik zobowiązany będzie zatrudnić skierowaną osobę bezrobotną na okres wskazany umową, objęty dofinansowaniem oraz następnie po upływie tego okresu, odpowiednio przez:
- 6 miesięcy - w przypadku, gdy dofinansowanie przysługiwało przez okres 12 miesięcy,
- 12 miesięcy - w przypadku, gdy dofinansowanie przysługiwało przez okres 24 miesięcy.
Gdyby w trakcie okresu dofinansowania doszło do rozwiązania umowy o pracę lub Czytelnik jako pracodawca nie wywiąże się z warunku utrzymania wymaganego okresu zatrudnienia, wówczas będzie na nim ciążył obowiązek zwrotu wszystkich otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi od całości kwoty otrzymanych środków, naliczonymi od dnia wypłaty pierwszego dofinansowania wynagrodzenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty. Natomiast w razie zaistnienia sytuacji, gdy utrzymane zostanie zatrudnienie przez okres przysługiwania dofinansowania wynagrodzenia oraz przez co najmniej połowę okresu wymaganego utrzymania zatrudnienia po upływie prawa do dofinansowania wynagrodzenia, wówczas zwrot obejmie 50% tej kwoty.
Gdyby zaś doszło do rozwiązania umowy z winy skierowanego bezrobotnego, wówczas starosta skieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego. Chodzi w tym przypadku o rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy bezrobotnego (tzw. zwolnienie dyscyplinarne) lub wygaśnięcie stosunku pracy bezrobotnego w trakcie dofinansowania bądź przed upływem wskazanych okresów.
Przyznanie dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego odbywa się na podstawie umowy między starostą a pracodawcą lub przedsiębiorcą. Oznacza to, że beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743) do zawieranej umowy musi dołączyć zaświadczenie lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Zasadniczo limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Poza tym, wnioskodawca musi złożyć m.in.:
- zgłoszenie krajowej oferty pracy/podjęcie zatrudnienia w ramach refundacji wynagrodzenia dla osób 50+ (w przypadku składania wniosku obejmującego kilka stanowisk należy przygotować oddzielne zgłoszenie dla każdego z nich),
- sprawozdania finansowe za okres 3 lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, a w przypadku wnioskodawców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty np. deklaracje PIT pozwalające ocenić sytuację ekonomiczną wnioskodawcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych,
- w przypadku spadku zatrudnienia w okresie ostatnich 12 miesięcy przed datą złożenia wniosku - należy dołączyć świadectwa pracy zwolnionych pracowników, a w przypadku rozwiązania stosunku pracy przez pracownika dołączyć dodatkowo pisemny wniosek pracownika o rozwiązaniu stosunku pracy (dotyczy tylko i wyłącznie beneficjentów pomocy publicznej).
Wiek bezrobotnego | Okres dofinansowania | Okres zatrudnienia po zakończeniu wypłaty dofinansowania |
50-60 lat | 12 miesięcy | 6 miesięcy |
powyżej 60 lat | 24 miesiące | 12 miesięcy |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|