Elementy odwołania od decyzji urzędu skarbowego
Nie zgadzam się z decyzją urzędu skarbowego wydaną w sprawie określenia zobowiązania z tytułu podatku PIT za 2018 r. Zamierzam odwołać się od niej do dyrektora izby administracji skarbowej. Co powinno zawierać odwołanie?
Odwołanie od decyzji podatkowej musi spełniać ustawowo określone wymogi formalne. Zanim odwołanie będzie pozostawione bez rozpatrzenia z powodu uchybień, podatnik jest wzywany do usunięcia braków.
Odwołanie powinno zawierać - poza określeniem daty i miejsca sporządzenia, oznaczeniem organu odwoławczego, danymi podatnika - zarzuty przeciwko kwestionowanej decyzji, sprecyzowanie istoty i zakresu żądania oraz wskazanie dowodów uzasadniających żądanie. Takie wymogi wynikają z art. 222 Ordynacji podatkowej. Zarzuty mogą dotyczyć uchybień w zakresie zarówno prawa materialnego, jak i procesowego, np.: dokonania błędnej wykładni prawa, niedopełnienia obowiązku zebrania kompletnego materiału dowodowego, sprzeczności istotnych ustaleń ze zgromadzonymi dowodami. Określenie istoty i zakresu żądania polega na sprecyzowaniu, jakiego sposobu zakończenia postępowania odwoławczego oczekuje wnoszący odwołanie, np. uchylenia decyzji urzędu skarbowego w całości. Na poparcie żądania wystarczy wskazać dowody składające się na materiał sprawy (nie trzeba ich przedkładać).
Sformułowane przez podatnika zarzuty, istota i zakres żądania oraz dowody ukierunkowują postępowanie odwoławcze. Organ odwoławczy nie ogranicza się wprawdzie tylko do rozpatrzenia literalnej treści odwołania, jednak zawarcie w odwołaniu wspominanych elementów składowych pozwala skupić się na zagadnieniach dla danej sprawy rzeczywiście spornych i znaczących (por. wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2016 r., sygn. akt II FSK 3399/14). Skutkiem wniesienia nieprecyzyjnego i niejasnego odwołania bywa jego niekorzystne - w odniesieniu do ukrytych roszczeń podatnika - załatwienie. Odwołanie nie powinno więc zawierać ogólnikowej, nieklarownej, nieistotnej treści, którego uzasadnienie stanowi nieskuteczne prawnie wyrażenie subiektywnego uczucia niezadowolenia czy skrzywdzenia decyzją (por. wyrok NSA z dnia 2 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 2744/18).
Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego wnosi się do dyrektora izby administracji skarbowej za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. Można je złożyć na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej albo ustnie do protokołu. Odwołanie wnoszone na piśmie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego (lub pełnomocnika), a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Jeżeli odwołanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu. Pismo utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Przesłanie pisma w formie elektronicznej wymaga użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
Uchybienia formalne odwołania podlegają wyeliminowaniu w trybie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten przewiduje, że jeśli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieusunięcie uchybień w terminie skutkuje pozostawieniem podania bez rozpatrzenia. Opisanej procedury nie stosuje się, jeżeli pismo nie zawiera adresu. Takie podanie od razu - bez wysyłania wezwania - jest pozostawiane bez rozpatrzenia.
Druk odwołania dostępny jest w serwisie druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|