Płatność gotówką powyżej 15.000 zł
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczam się według skali podatkowej. Na potrzeby tej działalności zakupiłem od innej firmy maszynę, za którą zapłaciłem gotówką. Cena netto maszyny wynosiła 18.000 zł. Transakcja została udokumentowana fakturą. Czy wartość netto zakupionej maszyny mogę rozliczyć w kosztach podatkowych?
W sytuacji opisanej w pytaniu nie ma możliwości ujęcia w kosztach zakupu udokumentowanego fakturą, za którą zapłata uregulowana została gotówką. Powinna ona zostać dokonana na rachunek bankowy i to wyłącznie w ściśle określonych ustawowo uregulowaniach.
Z art. 22p ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pdof wynika, że gdy płatność dotycząca transakcji o wartości powyżej 15.000 zł zawartej pomiędzy przedsiębiorcami zostanie dokonana na rzecz czynnego podatnika VAT z pominięciem rachunku bankowego albo przelewem, ale na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w tzw. białej liście podatników VAT, to podatnik dokonujący takiej płatności pozbawiony jest prawa do obciążania firmowych kosztów podatkowych kosztem takiej transakcji w tej części, w jakiej została ona przelana na inny rachunek lub zapłacona gotówką. Jeśli przed dokonaniem zapłaty zdąży w kosztach podatkowych uwzględnić koszt w tej części, w jakiej płatność dotycząca takiej transakcji została dokonana przelewem na rachunek spoza białej listy lub gotówką, wówczas w tej części - w miesiącu, w którym został zlecony przelew lub dokonana wpłata gotówkowa - zobowiązany jest zmniejszyć koszty, a przy braku takiej możliwości - zwiększyć przychody.
Wobec tego w analizowanym przypadku dokonanie zapłaty za maszynę gotówką dyskwalifikuje możliwość zaliczenia do firmowych kosztów podatkowych poniesionego na ten cel wydatku.
Przykład
Podatnik zakupił maszynę produkcyjną. Transakcję udokumentowano fakturą na kwotę 21.000 zł Wariant I - Podatnik za zakupioną maszynę zapłacił gotówką w kasie sprzedawcy. Taka forma zapłaty pozbawia go prawa zaliczenia tego wydatku do kosztów podatkowych. Wariant II - Podatnik dokonał mieszanej zapłaty za zakupioną maszynę. Kwotę 10.000 zł uregulował gotówką, a pozostałą część tj. 11.000 zł zapłacił przelewem. W tym przypadku kwota zapłacona gotówką, tj. 10.000 zł będzie wydatkiem, którego podatnik nie może zaliczyć do kosztów podatkowych. Pozostałą kwotę, tj. 11.000 zł, uregulowaną przelewem bankowym podatnik może zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|