Koszt biletu przy odwołanej podróży służbowej
W styczniu 2021 r. zakupiliśmy bilety lotnicze dla pracownika, który w kwietniu miał udać się do Amsterdamu w celu odbycia spotkania biznesowego z naszym klientem. Tydzień przed planowanym spotkaniem linie lotnicze odwołały lot z powodu nasilenia się pandemii i poinformowały nas o możliwości zwrotu zakupionych biletów. Pracownik odpowiedzialny za dokonanie zwrotu biletów nie wykonał tego zadania w terminie i utraciliśmy możliwość odzyskania pieniędzy za zakupione bilety. Czy w tej sytuacji wydatek poniesiony na zakup niewykorzystanych biletów mogliśmy zaliczyć do kosztów podatkowych?
Wydatki, o których mowa w pytaniu, spełniają ustawowe kryteria pozwalające na zakwalifikowanie ich jako firmowe koszty podatkowe. Jednym z podstawowych warunków uznania poniesionego wydatku za koszt jest istnienie jego powiązania z osiągnięciem przychodu. Nie oznacza to jednak, że przychód taki musi koniecznie zostać osiągnięty. Konsekwentnie zatem kosztami podatkowymi mogą być nie tylko wydatki, których poniesienie faktycznie wpłynęło na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, ale również wydatki racjonalnie i gospodarczo uzasadnione, mogące mieć wpływ na jego powstanie. Definicję kosztu podatkowego spełniają również wydatki ponoszone na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów związane z całokształtem prowadzonej przez firmę działalności.
W okresie obowiązywania stanu epidemicznego oraz w okresie epidemii firmy podejmują lub też odwrotnie - wstrzymują się od działań, których nie musiałyby podejmować lub odwoływać w normalnych warunkach funkcjonowania. To z kolei wiąże się z ponoszeniem nieplanowanych wydatków oraz szeregu strat ekonomicznych. Okoliczności te z kolei mogą w pewien sposób przekładać się na firmowe rozliczenia na gruncie podatku dochodowego.
W sytuacji opisanej w pytaniu zakup biletu lotniczego był uzasadniony i miał związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jednak, aby wydatek ten można było zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych, należy rozpatrzyć jeszcze aspekt odwołania podróży. Lot został odwołany przez linie lotnicze, a więc nie z winy Czytelników, a z przyczyn od niego niezależnych. Przewoźnik w związku z odwołaniem lotu dał klientom możliwość zwrotu zakupionych biletów i odzyskania poniesionych nakładów. Czytelnicy mogli oddać bilety i uzyskać zwrot pieniędzy, jednak tego nie zrobili. W tej sytuacji należy uznać, że strata powstała z winy Czytelników, a tym samym nie mieli oni prawa, aby obciążyć koszty podatkowe wartością biletu lotniczego nabytego w celu podróży, która z omówionych względów się nie odbyła.
Przykład
Przedsiębiorca zakupił dla swojego pracownika bilety lotnicze do Holandii w celu odbycia służbowego spotkania z klientem, z którym przedsiębiorca jest w stałej współpracy. Wariant I - Tydzień przed terminem lotu przewoźnik odwołał go z uwagi na nasilenie pandemii. Umożliwił jednak swoim klientom zwrot niewykorzystanych biletów oraz odzyskanie pieniędzy w terminie 14 dni od odwołania lotu. Przedsiębiorca w wyniku własnego błędu nie oddał w terminie niewykorzystanych biletów, czym pozbawił się możliwości zaliczenia w ciężar kosztów wydatku poniesionego na zakup biletów. Wariant II - Dwa dni przed planowanym lotem delegowany pracownik został objęty kwarantanną. Podróż służbowa została odwołana. Przewoźnik odmówił prawa do zwrotu niewykorzystanego biletu powołując się na regulamin sprzedaży. W tej sytuacji przedsiębiorca może wydatki poniesione na zakup niewykorzystanego biletu zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|