Covidowe zwolnienie z ZUS
Jako przedsiębiorca zatrudniający pracowników skorzystałem ze zwolnienia z opłacenia składek ZUS za grudzień 2020 r., styczeń i luty 2021 r. Czy składki ZUS, w stosunku do których przysługuje zwolnienie z opłacenia, powinienem był wyłączyć z firmowych kosztów podatkowych?
Wprowadzone przez rząd działania, mające na celu zminimalizowanie rozprzestrzeniania się koronawirusa, w wielu firmach spowodowały wstrzymanie produkcji oraz świadczenia usług, przez co znalazły się one w trudnej sytuacji finansowej. Aby utrzymać działalność podmiotów funkcjonujących w branżach podlegających ograniczeniom ze względu na COVID-19 wprowadzono dla nich zwolnienie z obowiązku opłacenia składek ZUS (tu: za grudzień 2020 r. styczeń i luty 2021 r.). Przy korzystaniu ze zwolnienia składkowego przewidzianego w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2021 r. poz. 371 ze zm.), niezapłacone w związku ze zwolnieniem składki za pracowników wyłączone są z kosztów podatkowych pracodawcy.
O tym, że niezapłacone składki w części finansowanej przez pracodawcę będącego płatnikiem pdof nie są kosztem podatkowym, stanowią wprost art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o pdof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o pdop. W konsekwencji gdy pracodawca korzystający z analizowanego zwolnienia nie odprowadził do ZUS składek w części, którą sam powinien sfinansować, to ta część nie stanowi dla niego kosztów podatkowych.
Część składek, która jest finansowana z pieniędzy ubezpieczonego pracownika, stanowi element jego wynagrodzenia brutto. W kwestii wynagrodzeń ze stosunku pracy zarówno ustawa o pdof, jak i ustawa o pdop wskazują, że obciążają one koszty podatkowe miesiąca, za który są ono należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracowników w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony (art. 22 ust. 6ba ustawy o pdof i art. 15 ust. 4g ustawy o pdop).
Resort finansów w stanowisku udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 17 kwietnia 2020 r. stwierdził, że gdy pracodawca pobrał - jako płatnik pdof - składki na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne od wynagrodzeń pracowników sfinansowane przez ubezpieczonych, ale ich nie odprowadził do ZUS z uwagi na korzystanie z tzw. covidowego zwolnienia ze składek, to ich wartością nie ma prawa obciążyć firmowych kosztów podatkowych. Stąd, gdy korzysta ze zwolnienia i ich nie odprowadza do ZUS, to nie stanowią one kosztu podatkowego pracodawcy.
Ujednolicone przepisy ustaw o podatku dochodowym dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|