Wpłata na konto bankowe kontrahenta
Spółka nabyła towary od swojego kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT, którego rachunek bankowy znajduje się na tzw. białej liście. Spółka w ramach zapłaty za towar zamierza dokonać wpłaty gotówkowej w banku na wskazany rachunek płatniczy dostawcy. Czy taka forma płatności spełnia wymogi określone dla przelewu bankowego i czy spółka będzie mogła wydatek taki uznać za koszt podatkowy?
Z przepisów art. 22p ustawy o pdof oraz art. 15d ustawy o pdop wynika, że gdy płatność dotycząca transakcji o wartości powyżej 15.000 zł zawartej pomiędzy przedsiębiorcami dokonywana jest na rzecz czynnego podatnika VAT przelewem, ale na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w Wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) , czyli w tzw. białej liście, to podatnicy nie zaliczają do kosztów podatkowych kosztu w tej części, w jakiej została ona przelana na ten inny rachunek.
Oznacza to, że przepisy po pierwsze, odnoszą się nie do jednorazowej wartości płatności, a do wartości transakcji. Po drugie, obowiązek regulowania płatności na rachunek z tzw. białej listy dotyczy tylko transakcji o wartości powyżej 15.000 zł - nie ma zastosowania do transakcji o wartościach niższych. Po trzecie, wpłaty na rachunek z białej listy są obowiązkowe jedynie w przypadku transakcji zakupu zawieranych z czynnymi podatnikami VAT - w sytuacji gdy sprzedawcą jest podmiot nieposiadający tego statusu, to przy transakcji o wartości powyżej 15.000 zł, dla możliwości obciążenia jej wartością kosztów podatkowych wystarczy, żeby dokonana została na jakikolwiek rachunek płatniczy. Obowiązki bezgotówkowego regulowania transakcji nie dotyczą transakcji o wartości poniżej 15.000 zł.
Jeżeli natomiast chodzi o warunek zapłaty na rachunek płatniczy przedsiębiorcy, to nie jest on spełniony w przypadku wpłaty gotówkowej dokonanej w banku na ten rachunek płatniczy oraz uregulowania zapłaty za pośrednictwem poczty. W art. 19 Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162) zawarto wymóg, aby m.in. dokonywanie płatności związanych z działalnością gospodarczą następowało za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, o ile drugą stroną transakcji jest inny przedsiębiorca oraz jej jednorazowa wartość przekracza 15.000 zł. Z art. 2 pkt 25 ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 794 ze zm.) wynika, że rachunkiem płatniczym jest rachunek prowadzony dla jednego lub większej liczby użytkowników służący do wykonywania transakcji płatniczych, przy czym przez rachunek płatniczy rozumie się także rachunek bankowy oraz rachunek członka spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jeżeli służą one do wykonywania transakcji płatniczych.
Z tego względu nie można uznać, że wpłata gotówki na rachunek płatniczy przedsiębiorcy na poczcie lub w banku stanowi realizację obowiązku dokonania zapłaty w transakcjach handlowych za pośrednictwem rachunku płatniczego.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|