Zorganizowanie imprezy dla kontrahentów
Przedsiębiorca zakończył dużą inwestycję budowlaną. W ramach podziękowań dla firm budowlanych realizujących tę inwestycję zorganizował dla nich imprezę, z tytułu której poniósł wydatki na catering, oprawę muzyczną oraz noclegi. Czy poniesione wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Wydatki na zorganizowanie imprezy dla kontrahentów - jako koszty reprezentacji - podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Dokonując analizy skutków podatkowych z tytułu kosztów poniesionych na zorganizowanie imprezy, o której mowa w treści pytania, trzeba zwrócić uwagę na fakt, że była ona adresowana do kontrahentów przedsiębiorcy, tj. przedstawicieli firm budowlanych realizujących inwestycję na rzecz przedsiębiorcy. Z tego powodu poniesione wydatki należy rozpatrzyć pod kątem kosztów reprezentacji, które na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop zostały wykluczone z kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z tymi przepisami nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "koszty reprezentacji". W tym celu można jednak posłużyć się stanowiskiem wypracowanym przez orzecznictwo. Przykładowo NSA w wydanym w składzie siedmiu sędziów wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy, działalności, etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.
Z kosztów podatkowych nie zostały natomiast wyłączone wydatki o charakterze reklamowym. Zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.
W rozpatrywanym przypadku cel jaki przyświecał zorganizowaniu imprezy, świadczy - naszym zdaniem - o reprezentacyjnym charakterze tego wydarzenia. Chęć podziękowania kontrahentom za dobrze zrealizowaną inwestycję, poprzez zorganizowanie dla nich imprezy kreuje pozytywny wizerunek podatnika, tworzy wśród kontrahentów wrażenie podmiotu profesjonalnego, partnera biznesowego godnego zaufania, kształtuje prestiż i pozytywne postrzeganie firmy przez klientów. Poza tym impreza miała charakter zamknięty. Uczestniczyły w niej tylko wybrane osoby, co pozbawia ją znamion wydarzenia o charakterze reklamowym. Podobnie uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 lipca 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4010.84.2018.3.PB, stwierdzając, że wydatki jakie ponosi firma w związku z organizacją imprez dla wyselekcjonowanych klientów, noszą znamiona reprezentacji.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|