Postępowanie podatkowe po zmianie urzędu skarbowego
Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Po kontroli podatkowej przeprowadzonej przez urząd skarbowy zmieniłem miejsce zamieszkania. Podlegam pod nowy urząd skarbowy. Czy będzie on mógł przeprowadzić pokontrolne postępowanie podatkowe?
NIE. Pokontrolne postępowanie podatkowe podejmuje urząd skarbowy, który przeprowadził kontrolę podatkową, a nie właściwy dla podatnika po jej zakończeniu.
Właściwość miejscową urzędu skarbowego ustala się w przypadku osób fizycznych zasadniczo według miejsca zamieszkania. Zmiana miejsca zamieszkania może skutkować zmianą właściwości miejscowej urzędu skarbowego. Kwestię, który organ podatkowy powinien zająć się sprawami rozliczeń sprzed zmiany, rozstrzyga art. 18a § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń. Opisanej zasady nie stosuje się jednak, gdy zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego ma miejsce w trakcie kontroli lub postępowania podatkowego. W takiej sytuacji organ właściwy w dniu wszczęcia kontroli lub postępowania podatkowego do określenia albo ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego pozostaje właściwy we wszystkich sprawach związanych z tą należnością. Podobnie jest w przypadku, gdy zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego nastąpiło po zakończeniu kontroli podatkowej. Organem podatkowym właściwym w sprawie dotyczącej kontroli pozostaje organ właściwy w dniu jej wszczęcia.
Urząd skarbowy, który przeprowadził kontrolę podatkową, pozostaje więc właściwy do wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie będącej jej przedmiotem. Zachowana jest ciągłość właściwości organu podatkowego "w sprawie", tj. gdy występuje tożsamość podmiotu będącego adresatem stosunku podatkowego oraz wynikającego z niego praw i obowiązków, a także jego podstawy prawnej i faktycznej (por. wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. akt I GSK 1423/16). Podatnik musi zawiadomić urząd skarbowy o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu pół roku od zakończenia kontroli podatkowej, w toku której ujawniono nieprawidłowości. W razie niedopełnienia tego obowiązku postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|