Struktura jednolitego pliku JPK_VAT wraz z deklaracją
Ministerstwo Finansów na stronie internetowej (https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk) opublikowało wersję struktury JPK_VAT z deklaracją miesięczną/kwartalną) oraz broszurę informacyjną.
Z ww. broszury wynika, że podatnicy, którzy są zobowiązani do składania części ewidencyjnej oraz deklaracyjnej za okresy miesięczne (czyli JPK_V7M) muszą wypełnić wszystkie elementy JPK_V7M w pliku XML, tj.: Naglowek, Podmiot1, Deklaracja, Ewidencja.
W przypadku natomiast podatników rozliczających się kwartalnie wskazano, że są oni zobowiązani do składania JPK_V7K części ewidencyjnej miesięcznie, zaś deklaracyjnej kwartalnie.
Jak wyjaśniono w tym zakresie: "(…) Podatnicy w JPK_V7K za dwa pierwsze miesiące kwartału powinni wypełnić następujące elementy w pliku XML, tj.: Naglowek, Podmiot1, Ewidencja. Natomiast za trzeci miesiąc kwartału powinni wypełnić wszystkie elementy JPK_V7K w pliku XML, tj.: Naglowek, Podmiot1, Deklaracja, Ewidencja z tym, że Deklaracja dotyczy danych za cały kwartał, natomiast Ewidencja obejmuje dane tylko za ostatni miesiąc kwartału (…)".
Opis struktury schematu głównego dla JPK_V7M oraz JPK_V7K przedstawiono w poniższej tabeli.
Nazwa pola | Opis pola |
Naglowek | Zawiera m.in. dane dotyczące okresu, za jaki jest składany plik JPK_V7M/JPK_V7K, cel złożenia, urząd skarbowy, do którego jest składany, datę złożenia. |
Podmiot1 | Zawiera dane, które identyfikują podmiot składający plik JPK_V7M/JPK_V7K (a mianowicie jego NIP, imię i nazwisko podatnika/nazwę podmiotu). |
Deklaracja | Zawiera dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, obliczenia wysokości podatku naliczonego, obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu oraz pouczenie podatnika. |
Ewidencja | Zawiera dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego i podatku naliczonego. |
W broszurze wskazano również ogólne założenia dotyczące sposobu wypełniania części ewidencyjnej w strukturze JPK_V7M i JPK_V7K. Wyjaśniono, że:
- w przypadku korekty przesłanej ewidencji należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML; niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane;
- korekty błędnego wpisu niewpływającego na wysokość podatku należnego lub naliczonego dokonuje się - co do zasady - poprzez jego wystornowanie, a mianowicie wpisanie ze znakiem przeciwnym całego wpisu oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem pierwotnego numeru dokumentu (np. DowodSprzedazy, NrKontrahenta lub NazwaKontrahenta); dopuszczalne jest ujęcie tylko jednego zapisu z poprawnymi danymi w przypadku gdy podatnik jeszcze nie przesłał pliku za dany okres rozliczeniowy;
- korekty dokumentów wpływających na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego (in plus lub in minus) należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego za ten okres, za który zgodnie z przepisami ustawy o VAT powinna nastąpić korekta;
- korekty dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego in plus lub in minus należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego; w przypadku korekt in minus jeżeli zgodnie z przepisami ustawy o VAT dokument pierwotny oraz korygujący będzie można ująć w ewidencji za jeden okres rozliczeniowy dopuszczalne jest ujęcie wyłącznie dokumentu pierwotnego pomniejszonego o wartości z dokumentu korygującego;
- wielkości liter nie mają znaczenia;
- numery dowodów sprzedaży oraz dowodów zakupu należy ująć w ewidencji w całości, zgodnie z ich oryginalną pisownią; nie należy pomijać części oznaczeń takich dokumentów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|