Czy powiat musi stosować MPP?
Obowiązek stosowania MPP przy dokonywaniu płatności za nabyte przez powiat towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.), będzie mieć zastosowanie dla płatności za nabyte przez powiat - jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - towary lub usługi. Obowiązkowa forma MPP będzie niezależna od prawa powiatu do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Tak wyjaśnił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.541.2019.2.IP.
Powiat we wniosku o interpretację indywidualną wskazał, że jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie przepisów ustawy o samorządzie powiatowym, posiadającą osobowość prawną i wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych - czyli czynności stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. W związku z tym powiat zwrócił się o wyjaśnienie wątpliwości, czy obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę powyżej 15.000 zł, ma zastosowanie dla płatności za nabyte przez powiat jako organ władzy publicznej towary lub usługi. Czy obligatoryjna forma MPP będzie niezależna od prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego?
Jak wskazał organ podatkowy, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę powyżej 15.000 zł, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Mając na uwadze przepisy dotyczące stosowania mechanizmu podzielonej płatności należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nastąpi wypełnienie dyspozycji art. 108a ust. 1a ustawy o VAT, skutkujące tym, że powiat - w przypadku nabywania towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT jest zobowiązany do stosowania od dnia 1 listopada 2019 r. - mechanizmu podzielonej płatności, również względem nabytych towarów lub usług, od których nie przysługuje wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W omawianej bowiem sprawie nabycie jest dokonywane przez podmiot posiadający status podatnika VAT czynnego i jednocześnie dotyczy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, tym samym nabyć, co do których należy stosować obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności w sytuacji, gdy faktura opiewa na kwotę wyższą niż 15.000 zł.
Na powyższe twierdzenie nie ma wpływu fakt, że powiat - jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań własnych - działa jako podmiot prawa publicznego (organ władzy publicznej). Zapisy dotyczące obowiązkowego stosowania metody podzielnej płatności stosuje się bowiem transakcji dokonywanych pomiędzy podatnikami, które dotyczą udokumentowanych fakturą z wykazaną kwotą podatku nabyć towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 ustawy o VAT, w sytuacji gdy faktura ta opiewa na kwotę wyższą niż 15.000 zł.
Zatem w niniejszej sprawie warunki stosowania mechanizmu podzielonej płatności są spełnione, a tym samym powiat jest zobowiązany do stosowania - w przypadku dokonywania płatności za przedmiotowe nabycia - mechanizmu podzielonej płatności stosownie do dyspozycji art. 108a ust. 1 ustawy o VAT.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|