Usługi edukacyjne a zwolnienie z podatku VAT
Przesłanką zwolnienia z VAT usług wykonywanych w interesie publicznym jest m.in. fakt, że w większości przypadków usługi te stanowią realizację zadań, jakie ciążą na państwie wobec jego obywateli.
Sprawa dotyczyła gminy, która we wniosku o interpretację wskazała, że w skład scentralizowanej struktury gminy wchodzi liceum ogólnokształcące. LO przystąpiło do Programu Matury Międzynarodowej. Matura międzynarodowa jest częścią międzynarodowego programu edukacyjnego prowadzonego przez Internacional Baccalaureate (dalej: Fundację). W związku z tym gmina zapytała, czy powinna rozpoznać usługi świadczone na jej rzecz przez Fundację w związku z Programem Matury Międzynarodowej, jako import usług zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 28 ustawy o VAT. Z uwagi na to, że organ podatkowy uznał, iż gmina nie ma prawa do zwolnienia z VAT, złożyła ona skargę do WSA, który uznał ją za zasadną.
Sad wyjaśnił, że brzmienie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje na podmiotowo-przedmiotowy charakter zwolnienia, tj. przysługuje określonym podmiotom - jednostkom objętym polskim systemem oświaty, w odniesieniu do usług w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostaw towarów i usług ściśle związanych z tymi usługami. Dla zastosowania zwolnienia obie przesłanki powinny być spełnione łącznie.
Porównanie zakresu tego przepisu do przepisów Dyrektywy VAT wskazuje, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT nie odpowiada zakresowi zwolnienia, które przewidział ustawodawca europejski w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, a to oznacza, że nie nastąpiła prawidłowa implementacja przepisu dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Właściwa implementacja tego przepisu powinna polegać na uzależnieniu zwolnienia m.in. usług kształcenia, od świadczenia takich usług przez podmioty, których cele uznane są przez dane państwo UE za podobne do celów realizowanych przez podmioty prawa publicznego. Wynika z tego, że inne podmioty, czyli podmioty prywatne, powinny spełniać przesłankę celów podobnych do celów podmiotów prawa publicznego.
W ocenie Sądu, w tym przypadku należy bezpośrednio zastosować przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, w celu ustalenia, czy w opisanym przypadku zachodzą okoliczności uzasadniające zastosowanie zwolnienia z VAT.
Fundacja realizuje po części cele, które należą do kompetencji polskich jednostek systemu oświaty, w tym szkół ponadpodstawowych, w zakresie przygotowania do matury i organizacji egzaminu maturalnego. Jest więc podmiotem wspomagającym polski system oświaty, działającym w interesie publicznym. Zasadne jest zatem uznanie jej za instytucję spełniającą cele podobne do realizowanych przez jednostki objęte polskim systemem oświaty. W omawianej sprawie, organ interpretacyjny nie czynił żadnych rozważań w tej kwestii, pomimo tego, że gmina wskazywała na pełnienie przez Fundację roli analogicznej do krajowych jednostek systemu oświaty.
(wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 6 lutego 2020 r., sygn. akt I SA/Rz 925/19 - orzeczenie nieprawomocne)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
wwwPodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|