Odsetki od kredytu w firmowych kosztach
Jako osoba prywatna w 2019 r. zaciągnąłem w banku kredyt hipoteczny na zakup budynku mieszkalnego jednorodzinnego (155 m2). Kredyt został mi udzielony na 20 lat. W styczniu 2020 r. rozpocząłem działalność gospodarczą w tym domu. Wykorzystuję do celów firmowych jako środek trwały garaż o powierzchni 20 m2. Czy mam prawo do rozliczania w kosztach podatkowych odsetek od rat przedmiotowego kredytu hipotecznego w takiej proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia garażu do łącznej powierzchni całego domu?
TAK. Podatnik odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup domu na cele prywatne, z którego następnie część wydzielił na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, ma prawo zaliczać do firmowych kosztów uzyskania przychodów.
W sytuacji gdy podatnik kupił dom, finansując jego zakup kredytem hipotecznym, a następnie na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej przeznaczył znajdujący się w tym budynku garaż, to należy przyjąć, że odsetki od tego kredytu, w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystywaną w tym celu, mają związek z tą działalnością. W opisanym stanie faktycznym będzie to 12,9% odsetek, tj. (20 m2 : 155 m2) × 100%. W takim bowiem przypadku pomiędzy zaciągniętym kredytem a osiąganiem przychodu z tego źródła istnieje związek, o którym mowa w ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof.
Z tym że w zakresie sposobu i momentu rozliczania w firmowych kosztach podatkowych odsetek od kredytu należy pamiętać o ograniczeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 23 ust. 1 pkt 32 i pkt 33 ustawy o pdof. Z powołanych przepisów wynika, że kosztem uzyskania przychodów w ogóle nie są m.in. naliczone, lecz niezapłacone odsetki od kredytów oraz odsetki od kredytów zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.
Z kolei bezpośrednio w firmowych kosztach podatkowych przedsiębiorca nie ma prawa rozliczać odsetek od kredytu zapłaconych lub naliczonych przed wprowadzeniem części lokalu do ewidencji środków trwałych. Tego rodzaju wydatki poniesione przed tym dniem nie stanowią firmowych kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o pdof). Powiększają one jednak wartość początkową nabytego środka trwałego będącą podstawą naliczania podatkowej amortyzacji i zaliczane są do kosztów podatkowych w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne (art. 22 ust. 8 ustawy o pdof).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|