Likwidacja firmy uruchomionej z dotacją z FP
W kwietniu 2019 r. rozpocząłem prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (podatkowa księga, nie jestem podatnikiem VAT). Ponieważ przed założeniem firmy posiadałem status osoby bezrobotnej, otrzymałem z urzędu pracy dotację na ten cel. W marcu 2020 r. planuję zlikwidować działalność. Czy w związku z tym muszę sporządzić remanent na dzień likwidacji i powiadomić o tym fakcie urząd skarbowy? Czy ujęte w wykazie składniki pozostałe na ten dzień powinienem wycenić? Czy wykaz ten obejmuje również składniki, których nabycie zostało sfinansowane dotacją?
Podatnik ma obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisu z natury (remanentu). Tak wynika z § 24 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). Stanowi on wykaz, który ma wpływ na ustalanie dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej. Art. 24 ust. 2 ustawy o pdof wskazuje bowiem, że podatnik prowadzący podatkową księgę oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Dlatego w celu obliczenia dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji podatnik ma obowiązek sporządzenia remanentu na ten dzień. Nie musi on jednak informować naczelnika urzędu skarbowego o tym fakcie.
Spis z natury powinien objąć towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady bez względu na to, z jakiego źródła został sfinansowany ich zakup (dotacja, środki własne, kredyt itp.).
Ponadto obowiązkiem podatnika jest sporządzenie na dzień likwidacji działalności wykazu składników majątku pozostałych na ten dzień, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie tym należy ująć m.in.: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych. Przepis ten nie przewiduje jednak obowiązku wyceny składników majątku objętych spisem.
Jeżeli podatnik składniki firmowego majątku wymienione w przedmiotowym wykazie przeznaczy po likwidacji działalności gospodarczej na potrzeby osobiste lub przekaże je w darowiźnie osobom lub podmiotom trzecim, wówczas takie przekazanie będzie dla niego na gruncie pdof neutralne. Dopiero ich odpłatne zbycie, i to w ściśle określonych okolicznościach, będzie skutkowało powstaniem przychodu na gruncie ustawy o pdof. Odpłatne zbycie środków trwałych po likwidacji firmy generuje opodatkowany przychód z działalności gospodarczej, gdy do zbycia tych składników majątku dochodzi przed upływem sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a ustawy o pdof).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|