Wydatki na auto osobowe
Podatnik jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Zakupił na firmę samochód osobowy, którego jednak nie uznał za środek trwały. Wydatek ten sfinansował kredytem. Czy w ramach kosztowego limitu 20% wydatków, oprócz paliwa, przeglądów i ubezpieczenia, podatnik ma prawo ujmować w kosztach podatkowych wydatki na spłatę rat kredytu oraz odsetek od niego?
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z wydatkami na auto osobowe, które będą rozliczane na trzy różne sposoby. Żaden jednak nie będzie obciążał kosztów podatkowych w ramach ustawowego limitu 20% wydatków, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o pdof, gdyż ten limit odnosi się wyłącznie do prywatnych samochodów wykorzystywanych przez osoby fizyczne w prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast samochód zakupiony do firmy, a niewprowadzony na stan środków trwałych, należy uznać za element wyposażenia.
W przywołanym przepisie postanowiono, że podatnicy pdof, wykorzystujący dla potrzeb firmowych samochód osobowy stanowiący ich własność, ale niebędący składnikiem, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o pdof, czyli auto prywatne, do kosztów podatkowych zaliczają 20% poniesionych w związku z tym tzw. wydatków eksploatacyjnych. Natomiast z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o pdof wynika, z zastrzeżeniem nieistotnym w omawianym przypadku, że z tytułu kosztów używania samochodu osobowego innego niż wskazany w pkt 46, gdy samochód ten wykorzystywany jest do celów tzw. mieszanych, koszty podatkowe stanowi 75% wydatków poniesionych na ten cel.
W art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o pdof, do którego odwołuje się art. 23 ust. 1 pkt 46 tej ustawy, wyłączając określone składniki spod działania tego przepisu, wymienione są nie tylko środki trwałe, ale również składniki mające w firmie status wyposażenia. Stąd, obciążając koszty podatkowe wydatkami związanymi z używaniem auta osobowego zaliczonego do wyposażenia, podatnik powinien stosować limit wynikający z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o pdof, czyli 75%. W limicie tym uwzględnia się tzw. koszty eksploatacyjne, czyli m.in. wydatki na paliwo, przeglądy, drobne remonty, części zamienne, wymianę płynu hamulcowego lub oleju, czy też myjnię samochodową. Z kolei odsetki od kredytu na zakup takiego auta, jako wydatki związane z jego zakupem, podlegają rozliczeniu w firmowych kosztach na zasadach ogólnych. Stanowią one koszty w pełnej poniesionej wysokości, ale z zastrzeżeniem wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o pdof. Za to wydatki na spłatę rat kredytu zaciągniętego na zakup samochodu w ogóle nie stanowią kosztów podatkowych.
Odnosząc się do wydatków na ubezpieczenie samochodu osobowego należy wskazać, że limitowaniu w kosztach podlegają tylko składki na ubezpieczenia dobrowolne, czyli m.in. AC i GAP. Do nich ma zastosowanie kwotowy limit, określony w art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdof na 150.000 zł. Natomiast składki ubezpieczenia OC w całości stanowią koszt uzyskania przychodu.
Podsumowując należy zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w art. 22e ustawy o pdof. Dotyczą one sytuacji, w których składnik majątku o wartości przekraczającej 10.000 zł uznany za element wyposażenia, w rzeczywistości będzie w firmie wykorzystywany powyżej roku. Wówczas przepisy ustawy o pdof zobowiązują podatnika w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, do zaliczenia składnika majątku do środków trwałych i poddania go amortyzacji oraz skorygowania kosztów na zasadach wskazanych w tym przepisie.
Przykład
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną na potrzeby firmowe zakupił 5 lutego 2020 r. samochód osobowy o wartości 169.000 zł sfinansowany kredytem bankowym. W tym samym dniu zawarł umowę ubezpieczenia OC ze składką 1.200 zł i AC w wysokości 3.000 zł (wszystkie dane liczbowe w przykładzie są przyjęte tylko na jego potrzeby, dla uproszczenia pominięto kwestie VAT). Samochód ten nie został zaliczony do środków trwałych, tylko przyjęty na wyposażenie i będzie używany do celów mieszanych. Załóżmy, że w lutym 2020 r., oprócz wydatków na ubezpieczenie, podatnik poniósł wydatki na zakup paliwa - 1.200 zł, myjnię - 70 zł, ratę kredytu - 2.000 zł i odsetki - 260 zł. W tej sytuacji w kosztach rozliczy: - w całości wydatki na zapłatę OC i odsetek 1.460 zł, tj 1.200 zł + 260 zł, - w limicie 75% wydatki na paliwo i myjnię 952,50 zł, tj. 1.270 zł × 75%, - w limicie 150.000 zł wydatek na AC 2.662,80 zł, tj. 3.000 zł × 88,76%. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|