Sprzedawca internetowy musi informować konsumenta o prawie do zwrotu towaru
Dotychczas dokonywałam sporadycznej sprzedaży rzeczy za pośrednictwem aukcji internetowych. Obecnie planuję zarejestrować działalność i rozpocząć profesjonalną sprzedaż w internecie. Czy muszę informować moich klientów o prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni? Jakie konsekwencje będę ponosić, jeżeli o tym uprawnieniu ich nie poinformuję?
Prawo do odstąpienia od umowy, w ciągu 14 dni do namysłu, bez podawania przyczyn, jest podstawowym uprawnieniem przysługującym konsumentom dokonującym zakupu przez internet (tj. zawierającym umowę na odległość). Wynika ono z art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Katalog umów, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odstąpienia, zawiera art. 38 ustawy i są to np. umowy, których przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.
Co istotne, o takim uprawnieniu sprzedawca internetowy musi informować swoich klientów. Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość przedsiębiorca ma obowiązek poinformować go w sposób jasny i zrozumiały o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27.
Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, to prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu pierwotnego 14-dniowego terminu. Natomiast jeżeli sprzedawca poinformuje o tym prawie swojego klienta później niż w momencie zawarcia umowy, ale przed upływem 12-miesięcznego terminu, to termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
Do zachowania 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy wystarczające jest wysłanie przez klienta takiego oświadczenia przed jego upływem.
W załączniku do ustawy określono informację dotyczącą korzystania z prawa odstąpienia od umowy oraz wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy, z których może korzystać Czytelniczka, np. zamieszczając je jako załącznik do regulaminu swojego sklepu, umieszczając na swojej stronie internetowej, dołączając do wysyłanego do klienta towaru.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|