podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Zasady sprzedaży tradycyjnej i internetowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 96 (1658) z dnia 2.12.2019

Prawo konsumenta do zwrotu towaru zakupionego przez internet

Podstawowym uprawnieniem konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem internetu jest możliwość zwrotu zamówionego towaru (oprócz umów określonych w art. 38 ustawy o prawach konsumenta). Konsumentom przysługuje tzw. 14-dniowy okres do namysłu, w czasie którego mogą od umowy odstąpić i zwrócić zamówiony towar.

Informowanie konsumentów o przysługującym im uprawnieniu jest jednym z podstawowych obowiązków informacyjnych obciążających przedsiębiorców dokonujących sprzedaży z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Brak takiej informacji pociąga za sobą dla sprzedawcy określone konsekwencje. Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, to uprawnienie to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu pierwotnego 14-dniowego terminu. Jeżeli konsument zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o tym prawie przed upływem tego terminu, to prawo do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi takiej informacji.

Jak odstąpić od umowy?

Konsument może w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny i bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów odstąpić od umowy. W przypadku odstąpienia od umowy uznaje się ją za niezawartą. Wykonanie przez konsumenta jego uprawnienia do odstąpienia od umowy następuje poprzez złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Konsument nie musi dochowywać żadnych innych wymogów formalnych. Do wysłania oświadczenia może wykorzystać wzór takiego oświadczenia, który stanowi załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta. Sprzedawca może umożliwić konsumentom złożenie takiego oświadczenia drogą elektroniczną. Konsument może również złożyć takie oświadczenie bezpośrednio na stronie internetowej sprzedawcy, jeżeli zapewnił on taką możliwość. W tym ostatnim przypadku sprzedawca musi potwierdzić konsumentowi otrzymanie takiego oświadczenia na trwałym nośniku, np. poprzez e-mail, SMS.

Bieg terminu

14-dniowy termin na odstąpienie od umowy nie oznacza, iż w ciągu tych 2 tygodni konsument musi zwrócić sprzedawcy zamówiony uprzednio towar. Konsument ma na to znacznie więcej czasu. Kluczowe jest jedynie wysłanie do sprzedawcy przed upływem 14-dniowego terminu oświadczenia (tzw. teoria wysłania). Nie ma zatem znaczenia termin otrzymania takiego oświadczenia przez sprzedawcę. Termin ten liczy się według dni kalendarzowych, nie wliczając dnia, w którym nastąpiło zdarzenie uzasadniające rozpoczęcie biegu tego terminu (np. dzień odebrania przez konsumenta przesyłki z zamówieniem). Jeżeli termin do złożenia oświadczenia upływa w sobotę, niedzielę lub święto, to konsument może złożyć oświadczenie następnego dnia roboczego.

Po wysłaniu do sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu konsument powinien zwrócić rzecz niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, iż sam ją odbierze. Tutaj z kolei bieg 14-dniowego terminu rozpoczyna się z chwilą wysłania przez konsumenta do sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W związku z odstąpieniem od umowy konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu (nadania przesyłki). Natomiast przedsiębiorca ma obowiązek dokonać zwrotu wszystkich dokonanych przez konsumenta płatności, w tym kosztów dostarczenia towaru do konsumenta.

Co ważne, jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę (np. przez kuriera, a nie pocztą), przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów. Oznacza to, że sprzedawca zwraca cenę, jaką pobrał za towar oraz zwraca poniesione przez konsumenta koszty wysyłki (według najtańszej taryfy), niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania od konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Przy czym zwrot tych płatności powinien nastąpić tym samym sposobem, w jakim dokonywał jej konsument, chyba że wyraźnie zgodził się on na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z kosztami.

Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania przez niego rzeczy z powrotem bądź do momentu przedstawienia przez konsumenta dowodu odesłania rzeczy.

Przykłady wyjątków od prawa do odstąpienia od umowy

Nie można odstąpić od umowy:

- w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,
- w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia,
- w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
- w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
- o dostarczanie dzienników periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.