Prawo konsumenta do zwrotu towaru zakupionego przez internet
Podstawowym uprawnieniem konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem internetu jest możliwość zwrotu zamówionego towaru (oprócz umów określonych w art. 38 ustawy o prawach konsumenta). Konsumentom przysługuje tzw. 14-dniowy okres do namysłu, w czasie którego mogą od umowy odstąpić i zwrócić zamówiony towar.
Informowanie konsumentów o przysługującym im uprawnieniu jest jednym z podstawowych obowiązków informacyjnych obciążających przedsiębiorców dokonujących sprzedaży z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Brak takiej informacji pociąga za sobą dla sprzedawcy określone konsekwencje. Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, to uprawnienie to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu pierwotnego 14-dniowego terminu. Jeżeli konsument zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o tym prawie przed upływem tego terminu, to prawo do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi takiej informacji.
Jak odstąpić od umowy?
Konsument może w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny i bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów odstąpić od umowy. W przypadku odstąpienia od umowy uznaje się ją za niezawartą. Wykonanie przez konsumenta jego uprawnienia do odstąpienia od umowy następuje poprzez złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Konsument nie musi dochowywać żadnych innych wymogów formalnych. Do wysłania oświadczenia może wykorzystać wzór takiego oświadczenia, który stanowi załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta. Sprzedawca może umożliwić konsumentom złożenie takiego oświadczenia drogą elektroniczną. Konsument może również złożyć takie oświadczenie bezpośrednio na stronie internetowej sprzedawcy, jeżeli zapewnił on taką możliwość. W tym ostatnim przypadku sprzedawca musi potwierdzić konsumentowi otrzymanie takiego oświadczenia na trwałym nośniku, np. poprzez e-mail, SMS.
Bieg terminu
14-dniowy termin na odstąpienie od umowy nie oznacza, iż w ciągu tych 2 tygodni konsument musi zwrócić sprzedawcy zamówiony uprzednio towar. Konsument ma na to znacznie więcej czasu. Kluczowe jest jedynie wysłanie do sprzedawcy przed upływem 14-dniowego terminu oświadczenia (tzw. teoria wysłania). Nie ma zatem znaczenia termin otrzymania takiego oświadczenia przez sprzedawcę. Termin ten liczy się według dni kalendarzowych, nie wliczając dnia, w którym nastąpiło zdarzenie uzasadniające rozpoczęcie biegu tego terminu (np. dzień odebrania przez konsumenta przesyłki z zamówieniem). Jeżeli termin do złożenia oświadczenia upływa w sobotę, niedzielę lub święto, to konsument może złożyć oświadczenie następnego dnia roboczego.
Po wysłaniu do sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu konsument powinien zwrócić rzecz niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, iż sam ją odbierze. Tutaj z kolei bieg 14-dniowego terminu rozpoczyna się z chwilą wysłania przez konsumenta do sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W związku z odstąpieniem od umowy konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu (nadania przesyłki). Natomiast przedsiębiorca ma obowiązek dokonać zwrotu wszystkich dokonanych przez konsumenta płatności, w tym kosztów dostarczenia towaru do konsumenta.
Co ważne, jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę (np. przez kuriera, a nie pocztą), przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów. Oznacza to, że sprzedawca zwraca cenę, jaką pobrał za towar oraz zwraca poniesione przez konsumenta koszty wysyłki (według najtańszej taryfy), niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania od konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Przy czym zwrot tych płatności powinien nastąpić tym samym sposobem, w jakim dokonywał jej konsument, chyba że wyraźnie zgodził się on na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z kosztami.
Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania przez niego rzeczy z powrotem bądź do momentu przedstawienia przez konsumenta dowodu odesłania rzeczy.
Przykłady wyjątków od prawa do odstąpienia od umowy
Nie można odstąpić od umowy:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|