Przychody pracowników wykonujących pracę za granicą
Spółka wysyła pracowników za granicę na podstawie polecenia wyjazdu służbowego celem wykonania usługi. Ustalając zaliczki na podatek od osób fizycznych, pomniejsza przychód pracownika za każdy dzień pobytu za granicą, w którym pozostawał on w stosunku pracy o kwotę stanowiącą 30% diety. Czy to postępowanie jest prawidłowe?
Spółka nie postępuje prawidłowo, ponieważ pracownikom w podróży służbowej nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w pytaniu.
Pytanie dotyczy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 updof. Stosownie do tego przepisu wolna od podatku dochodowego jest część przychodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 updof, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku służbowym, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczym stosunku pracy. Przychody te są wolne od podatku w kwocie odpowiadającej 30% diety, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Przy czym zwolnienie to nie ma zastosowania do wynagrodzenia pracownika odbywającego podróż służbową poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 15 pkt 1 updof).
Zatem omawiane zwolnienie dotyczy sytuacji oddelegowania pracowników przez zakład pracy do pracy poza granicami kraju. Natomiast nie dotyczy podróży służbowych. W wyłączeniu tego zwolnienia wskazano bowiem w sposób wyraźny, że to zwolnienie nie dotyczy pracownika odbywającego podróż służbową poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Tak więc spółka nieprawidłowo pomniejsza przychód pracownikom za każdy dzień pobytu za granicą, w którym pracownik pozostawał w stosunku pracy o kwotę stanowiącą 30% diety określonej dla danego państwa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|